توسعه تفریحات ماسه ای در سیستان زمینه ساز توسعه توریسم روستایی، استرونومیک توریسم و ترویج ورزش های ساحلی

نقش اکوتوریسم روستایی و عشایری در افزایش درآمد و اشتغال زایی بومی – محلی بر هیچ کس پوشیده نیست. 

ارسال کننده : زهرا ارزجانی

 ‫نقش اکوتوریسم روستایی و عشایری در افزایش درآمد و اشتغال زایی بومی‬‎ ile ilgili görsel sonucu

اکوتوریسم روستایی با ظرفیت بالای خود می تواند به عنوان راهکاری اساسی درتوسعه پایدار و کمک به اقشار آسیب پذیر روستاها مطرح شودنتیجه چنین اقدامی موجب به فعل در آوردن ظرفیت های بالقوه گردشگری منطقه، کمک به اکوتوریسم پایدار، ارتقای سطح کیفی خدمات عمومی و ایجاد محیطی امن، مطلوب و مطمئن برای گردشگران شده و توقف آنها را در مدت زمان بیشتری امکان پذیر می سازد، که خود عامل مؤثری در جهت توسعه اقتصادی و اشتغال زایی در سطح منطقه خواهد بود .

امتیاز دیگری که اکوتوریسم برای مردم محلی دارد  این است که میتواند آنها را به عوامل اجرایی مؤثر در حفاظت از منابع طبیعی، محیط زیست و میراث فرهنگی و معنوی تبدیل کند و چون رفاهشان وابسته به حفظ طبیعت ، میراث فرهنگی و محیط زیست است، از هیچ گونه تلاشی در حفاظت از آن دریغ نخواهند کرد.  در عین حال مردم محلی میتوانند مستقیما در فعالیتهای اقتصادی وابسته به توریسم(اداره هتلها، رستورانها و سایر خدمات توریستی)نیز مشارکت داشته باشند.

با ایجاد دهکده های توریستی و در ابتدای مناطق هدف و تعبیه اردوگاه صحرایی امکان استفاده هر چه بیشتر دوستداران طبیعت از جاذبه های اکوتوریستی و ارائه خدمات و تسهیلات حمایتی و مکمل به آنها درطول اقامتشان فراهم شود.

در بیشتر کشورهای پیشرفته – اکوتوریسم روستایی از طریق ایجاد بازارهای جدید برای فروش محصولات کشاورزی  و غذاهای محلی و ترغیب کشاورزان به تولید محصول بیشتر باعث افزایش درآمد آنها شده است .

از آنجائیکه نقش جاده آسفالته در جذب گردشگر بر هیچ کس پوشیده نیست پیشنهاد می شود که از محل اعتبارات روستایی با دو هدف ارزشمند یعنی ارائه خدمات به روستائیان و کمک به روند توسعه اکوتوریسم با  اولویت بخشی به آسفالت این گونه مسیرها،اقدام شود. بدون تردید این اقدام در بهبود شرایط اقتصادی منطقه درآینده تأثیر فراوان خواهد داشت.

اشکال دیدنی و منحصر به فردی که بر اثر فرسایش آبیبادی بر روی تپه ماسه ها مجموعه کاملی از دیدنیها را در معرض دید علاقه مندان به طبیعت قرار می دهد .

فراهم کردن امنیت در مناطق گردشگری، اولین گام برای تحقق اهداف اکوتوریستی است در غیر این صورت تمام فعالیت ها در این زمینه بی ثمر رها خواهد شد. رسانه ها علی الخصوص رسانه ملی نقش اساسی در بخش نمایان کردن جلوه واقعی استان دارد، به جرات می توان گفت که استان از آنچه که در افکار عمومی کشور وجود دارد امن تر است. البته ورود گردشگر به منطقه باعث امنیت خواهد شد، قطعا مناطقی که تراک جمعیتی بالایی دارند نسبت به مناطق متروکه امن تر هستند. پس میطلببد آنچه که واقعیت استان است در اذهان جای بیندازیم.

برگزاری اردوهای گردشگری با همکاری هیئت کوهنوردی ، مانند کوه پیمایی، ماسه نوردی و بیابانگردی  به مناسبتهای مختلف موجب ترویج فرهنگ طبیعت گردی در بین اقشار مختلف مردم خواهد شد.

  تهیه بروشورها، چاپ نشریات و ایجاد یک سایت اینترنتی، با کمک اداره میراث فرهنگی وگردشگری، فرمانداری و شهرداری، اداره کل ورزش و جوانان ، محیط زیست و منابع طبیعی به صورت مشترک و هماهنگ، می تواند نقش مؤثری در ارتقاء کیفی تبلیغات و اطلاع رسانی از مناطق اکوتوریستی سیستان داشته باشد.

تشویق سرمایه داران محلی به ایجاد یک شرکت سرمایه گذاری خصوصی در زمینه بهره برداری از مناطق اکوتوریستی ،موجب بهبود مدیریت اجرایی و به نتیجه رسیدن  هر چه سریع پروژه های گردشگری در سطح  سیستان  خواهد شد.

ایجاد زیرساختهای لازم برای آموزش رشته های جذاب، مانند اسکی روی تپه های ماسه ای و قایقرانی بادی در سطوح بیابانی موجب توسعه اقتصادی و افزایش امنیت در این مناطق خواهد شد.

برگزاری تورها و مسابقات شتر سواری درعرصه های بیابانی ، با توجه به اینکه  شتران مناطق خراسان و بلوچستان برای چرای و پرورش به سیستان آورده می شوند از این ظرفیت می توان جهت  برگزاری تورها و مسابقات شتر سواری در عرصه های بیابانی که وسعت قابل توجهی از منطقه را در برگرفته استفاده کرد.

در سیستان دشت امیر نظام و خواجه احمد ، جنگل نیاتک ، حوالی جزینک، ده جهانگیر ، حوالی قلعه ۱۲ سهمی و قلعه دم، شهرک محمد شاهکرم و حوالی پل نورو مناطقی هستند که قابلیت پذیری تفریحات ماسه ای از قبیل تپه نوردی ، شتر سواری بر روی ماسه، موتور سواری ، ساخت مجسمه های شنی ، سندبوردینگ، اسکی روی ماسه ، و سواری با موتور های چهار چرخ و ماشین های دودیفرانسیل را داراست.

با این اقدامات می توان در کنار توریسم ورزشی ، توریسم روستایی ، عشایری و استرونومیک توریسم (مطالعه و شناخت ستارگان در حین سفر) را در سیستان تقویت کرد. در حین حال با به وجود آوردن زیرساخت های ورزش های ساحلی ، زمینه ساز ترویج و تقویت این نوع ورزش ها از قبیل کبدی ساحلی، والیبال و فوتبال ساحلی، فوتوالی ورا فراهم می کند