آمادگی مجلس برای تصویب قوانین حافظ محیط زیست

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تدوین برنامه‌های راهبردی برای حمایت از محیط زیست تصریح کرد: نمایندگان مجلس آمادگی دارند هر قانونی را برای حمایت از این حوزه تصویب کنند.

ارسال کننده : حمید نعیمی (کوروش)مسعود پزشکیان

 

مسعود پزشکیان در همایش سیاست‌های کلی محیط زیست؛ اجرا و نظارت که در محل مجلس قدیم با حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، دادستان کل کشور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: توسعه بدون محیط زیست بی معناست. آب، هوا، خاک و جنگل‌ها بحث چهار میلیارد سال گذشته است که ما را به اینجا رسانده است. آب و هوا و خاکی که از آن استفاده می‌کنیم میلیون‌ها سال قدمت دارد و در این دوره نباید با این عناصر کاری کنیم که برای نسل‌های آینده چیزی باقی نماند و فرزندانمان از این موهبت‌ها بی بهره شوند.

وی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد که در زمینه تصویب قوانین محیط زیستی مورد نیاز در کشور اقدام کند. قدم اول در حفظ محیط زیست این است که بدانیم چه مقدار آب و خاک در اختیار داریم. باید بدانیم توسعه‌ای که با آبهای زیرزمینی شکل بگیرد سرابی بیش نیست و زمانی به خودمان بر می‌گردیم که کار از کار گذشته باشد.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در ایران آب و خاک محدود است اظهار کرد: باید برای نسل‌های آینده هم چیزی از این نعمت‌ها باقی بگذاریم. دولت باید برنامه درست و دقیقی برای حفاظت از محیط زیست کشور ارائه دهد و اعلام کند که در چه زمینه‌های قانونی کمبود وجود دارد.

پزشکیان با تاکید بر اینکه احتیاج به حرف‌های قشنگ نداریم و نباید ایده‌آل‌ها را در برنامه‌ها بیاوریم گفت: باید برنامه‌ریزی‌ها به شکلی باشد که منابع لازم برای انجام طرح‌ها پیش بینی شده باشد. بنابراین قدم اول در زمینه حفظ محیط زیست داشتن برنامه راهبردی است. برنامه راهبردی این نیست که برای موتورسیکلت‌ها یا آلودگی هوا چه کار باید بکنیم در حقیقت این مسائل بخش کوچکی از همان برنامه کلان راهبردی محسوب می‌شود. بنابراین احتیاج به نقشه بزرگی داریم که طراحی آن یک کار بلندمدت است و در عرض شش ماه نمی‌توان ادعا کرد که نقشه‌ای برای حفاظت محیط زیست کشور طراحی شده است.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در مجلس برای تصویب قوانین در زمینه محیط زیست آمادگی کامل داریم اما پیش از اینها احتیاج به فرهنگ سازی در زمینه محیط زیست در صدا و سیما، مدارس و مساجد داریم تا مردم با باور برای حفظ محیط زیست تلاش کنند. در حقیقت تا زمانی که آگاهی ایجاد نشود و انسان‌ها خطر را احساس نکنند نمی‌توان در حوزه محیط زیست کاری از پیش برد، با زور و قوه قهریه هم به تنهایی نمی‌شود کاری کرد. قوه قهریه در مرحله بعد از اطلاع رسانی و آموزش قرار دارد.

پزشکیان تاکید کرد: داشتن نقشه و ایجاد اطلاع و آگاهی بحث اساسی است. باید روی عوامل چهارگانه آب، خاک، هوا و جنگل کار شود. در زمینه مقررات نیز در مجلس شورای اسلامی برای پشتیبانی از حفاظت محیط زیست هر کاری می‌کنیم. میلیاردها سال زمان طول کشیده تا به این خاک و آب دست پیدا کنیم، اگر این عناصر را نابود کنیم خودمان نابود خواهیم شد و اگر تخریب محیط زیست به وضعیت حال برسد غیر قابل بازگشت خواهد بود.

وی در پایان با بیان اینکه اگر افراد به عاقبت تخریب محیط زیست مطلع شوند به این راحتی به تخریب و آلودگی آن اقدام نمی‌کنند اظهار کرد: در توسعه و پیگیری سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست درمجلس شورای اسلامی از هیچ اقدامی دریغ نخواهیم کرد.