سریالی بودن برخی اتفاقات محیط زیستی احتیاج به بررسی امنیتی دارد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه خلأ رصد تهدیدات محیط زیستی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: در زمینه اجرای سیاست‌های کلی محیط زیست احتیاج به ضابط قوه قضائیه در حوزه محیط زیست داریم و باید پلیس تخصصی برای این موضوع ایجاد شود.

ارسال کننده : حمید نعیمی (کوروش)

 

دیدار محسن رضایی با هیات اعزامی اتحادیه میهنی کردستان

محسن رضایی در همایش «سیاست‌های کلی محیط زیست، اجرا و نظارت» که امروز در محل مجلس قدیم با حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، دادستان کل کشور برگزار شد، اظهار کرد: از سازمان حفاظت محیط زیست که در سیاست‌گذاری حوزه محیط زیست کمک یار مجمع بودند، تشکر می‌کنیم. پیگیری سیاست‌های کلی محیط زیست توسط سازمان حفاظت محیط زیست باعث شد سیاست‌ها در حد کاغذ باقی نماند.

وی با بیان اینکه بعد از تصویب و ابلاغ سیاست‌ها به قانون نقشه راه، برنامه، تبلیغات، آموزش و نظارت احتیاج داریم، گفت: همایش امروز سرآغاز اجرایی شدن واقعی سیاست‌های کلی محیط زیست است. پیگیری سیاست‌های کلی محیط زیست مدل خوبی است و به این معنا است که در سیاست‌گذاری و نظارت کارهایی شروع شده است. سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه ها نیز باید این رویه سازمان حفاظت محیط زیست را پیش بگیرند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سیاست‌های کلی محیط زیست طی مطالعات بسیاری تنظیم شده است افزود: اولین مساله ایجاد ادبیات مربوط به محیط زیست است در دنیای امروز محیط زیست را با توسعه پایدار می‌شناسند و متوجه شده‌اند که مدرنازیسیوم پیشرفت اقتصادی را سرعت می‌بخشد ولی پایداری سرزمین را از بین می‌برد. برای همین ادبیات توسعه پایدار در دنیا ایجاد شده است. در ادبیات توسعه پایدار در کنار محیط زیست عدالت و فرهنگ نیز دیده می‌شود.

رضایی با اشاره به اینکه 50 سال است که در دنیا به بحث محیط زیست توجه می‌شود، افزود: متاسفانه در  کشور ما دیرتر به فکر محیط زیست افتادیم و تنها طی ده سال اخیر است که محیط زیست را جدی می‌گیریم و طی 5 سال گذشته پدیده‌هایی چون گرد و غبار و خشک شدن تالاب‌ها ما را بیشتر متوجه محیط زیست کرده است. بنابراین باید ادبیات جدیدی را بسازیم تا با محیط زیست سنخیت بیشتری داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه در این کشور نیاز به زندگی پایدار و صبر داریم گفت: نه تنها توسعه باید پایدار باشد بلکه باید زندگی‌های ما نیز پایدار باشد برای همین باید در همه امور محیط زیست را رعایت کنیم و برای دستیابی به این امر احتیاج به تولید فلسفه پایدار داریم.

رضایی با بیان اینکه ما انسان‌ها سلطان طبیعت هستیم ولی مالک اصلی آن نیستیم، افزود: مالک اصلی طبیعت خداست و همه چیز در دست بشر امانت است. تا زمانی که این مبنای اعتقادی در دولت، مجلس و قوه قضائیه شکل نگیرد و زندگی مردم با آن عجین نشود نمی‌توانید از نیروی عظیم مردم برای حفظ محیط زیست استفاده کنیم. محیط زیست به معنای تنظیم رابطه انسان با طبیعت است و چطور می‌توانیم این رابطه را تنظیم کنیم بنابراین باید زندگی ما  زندگی پایدار باشد تا امانت الهی و اموال الهی را به صاحب آن برگردانیم و به درستی از آن بهره‌برداری کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهارکرد: از خانم ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درخواست می‌کنیم که کار خود را در بخش پژوهشی شروع کند. قطعا از علوم تولید شده در جهان استفاده می‌کنیم ولی باید سازمان محیط زیست باید در بخش‌های آموزش و پژوهش فعالیت جدی خود را آغاز کند. علاوه بر این از مجلس شورای اسلامی درخواست می‌کنیم یک قانون جامع در رابطه با محیط زیست بنویسد که در آن همه مسائل محیط زیست مورد اشاره قرار گرفته باشد.

رضایی با اشاره به اینکه در سیاست‌های کلی محیط زیست 7 محور اساسی محیط زیست مورد توجه قرار گرفته است گفت: مدیریت جامع هماهنگ و نظامند منابع حیاتی، پایش مستمر منابع آلاینده، جرم انگاری در حوزه محیط زیست گسترش اقتصاد سبز، حمل‌ونقل، سیاست و محیط زیست، روابط بین‌الملل و محیط زیست مورد توجه قرار گرفته‌اند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در سند سیاست‌های کلی محیط زیست علاوه بر مسائل اصلی محیط زیست به مسائل بین بخشی نیز توجه شده است. اولین کار در این زمینه نیز ایجاد قانون جامع محیط زیستی است. در شرایطی که برنامه ششم توسعه در حال تنظیم است فرصت خوبی است که احکامی را برای سیاست‌های کلی محیط زیست لحاظ کنیم.

رضایی تاکید کرد: دومین مساله در زمینه سیاست‌های کلی محیط زیست بحث اجرا است که در این زمینه احتیاج به ضابط قوه قضائیه در حوزه محیط زیست داریم. سازمان حفاظت محیط زیست به تنهایی نمی‌تواند ضابط قوه قضائیه باشد. در حال حاضر سازمان محیط زیست نیروهای محیط بانی دارد که تعدادشان کم است. بنابراین احتیاج به پلیس تخصصی در این زمینه داریم که ضابط قوه قضائیه در برخورد با جرائم زیست محیطی باشد و تهدیدات زیست محیطی را که در سیاست‌های کلان هم به آن اشاره شده، رصد کند.

رضایی با اشاره به اینکه در حوزه محیط زیست پدیده‌های نوظهوری وجود دارد افزود: در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به پدیده‌های زیست محیطی که در آینده ممکن است ایجاد شود توجه شده است. بنابراین باید نوعی آینده نگری در ارتباط با محیط زیست در مجلس و دولت پیش بینی شود.

وی افزود: آتش سوزی پی‌درپی جنگل‌ها ممکن است که در اثر افزایش درجه حرارت هوا باشد ولی وقتی این اتفاق به صورت سریالی صورت می‌گیرد احتیاج به نگاه و بررسی امنیتی و سیاسی دارد. نمی‌توان همه این موضوع را به عوامل طبیعی ارتباط داد بنابراین خلأ رصد تهدیدات محیط زیستی در کشور وجود دارد و بهترین بخش برای پیگیری این موضوع سازمان حفاظت محیط زیست است. رصد امنیت محیط زیستی باید با همکاری دستگاه‌های امنیتی صورت گیرد و افرادی که در آن کار می‌کنند باید هم کارشناس محیط زیستی باشند و هم جنبه امنیتی داشته باشند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: طی ده سال آینده مطالعات خودمان را روی سیاست‌های کلی محیط زیست ادامه خواهیم داد تا در صورت نیاز تغییرات و اصلاحات سیاست‌ها صورت گیرد.