برنامه‌ حفاظت از 4 گونه جانوری کشور تهیه شد

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه برنامه‌های عمل حفاظت از گونه‌های خرس آسیایی،خرس قهوه‌ای، مرغ میش و گوزن زرد ایرانی تهیه شده است، گفت: برنامه حفاظت از چهارگونه تمساح، سمندر، گرگ و لاک پشت نیز در دست تهیه است.

ارسال کننده : حمید نعیمی (کوروش)

مجید مقدم خرازیان مدیرکل دفتر حیات وحش وتنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست

مجید خرازیان مقدم در مراسم رونمایی از اطلس مهره داران کشور با اشاره به اینکه کتاب اطلس‌های حیات وحش ایران و برنامه‌های عمل حفاظت از گونه‌های حیات وحش در پنج رده پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان و ماهیان آبهای داخلی ایران تهیه شده است افزود: این کتاب همچنین شامل چهار فقره برنامه عمل حفاظت از گونه‌های خرس سیاه آسیایی، خرس قهوه‌ای،‌ مرغ میش و گوزن زرد ایرانی است.

وی با بیان اینکه 1160 گونه جانوری مهره دار در کشور وجود دارد اظهار کرد: متاسفانه از این تعداد 6.4 درصد آنها در فهرست سرخ IUCN به عنوان گونه‌های در معرض تهدید معرفی شده‌اند. عوامل تهدید بسیار زیاد و رفع آنها بسیار دشوار است. قاچاق گونه‌ها، چرای دام بیش از ظرفیت مراتع،‌از بین رفتن زیستگاه گونه‌ها و … از جمله تهدیدهای گونه‌های کشور محسوب ‌می‌شود.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: در بحث رفع تهدیدات آنچه اهمیت دارد این است که حافظان اصلی محیط زیست مردم هستند بنابراین باید این پتانسیل بالقوه را وارد عرصه کنیم و در سال‌های اخیر با ورود سازمان‌های مردم نهاد کارهای خوبی در حوزه حفاظت از محیط زیست صورت گرفته است.

خرازیان مقدم با اشاره به اینکه در سال های اخیر ارتقای سطح آگاهی عموم جامعه نسبت به محیط زیست باعث شده  که آنها وارد عرصه حفظ محیط زیست شوند، گفت: باید به منظور ارتقای آگاهی مردم مجموعه هایی با محتواهای خوب و قابل فهم برای همه تهیه کنیم و طی سال های اخیر جای خالی اطلس مهره داران را احساس می کردیم که سازمان محیط زیست در این موضوع ورود کرد و اطلس مهره داران برای پنج رده پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان و ماهی های آب های داخلی ایران را با همکاری دانشگاه ها تهیه کردیم.

وی با بیان اینکه طی چهار سال اخیر کمبود اعتبارات مالی مانع تهیه این اطلس بود، اظهار کرد: امسال با همت دفتر معاونت توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست، چاپ این اثر مهم محقق شد.

مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست افزود: برای تهیه اطلس 45 نفر نقش مستقیم داشتند و ویژگی مهم این اطلس ها آنست که تصویر محور هستند همچنین به دو زبان فارسی و انگلیسی تهیه شده اند. محتوای خوبی دارند که در اندک زمانی اطلاعات کلی مورد نیاز را در مورد گونه های جانوری به مخاطبان ارائه می دهند. عکس های منتشر شده از گونه ها و زیستگاه های آنها عکس های واقعی است.

وی با اشاره به اینکه این اطلس‌ها اقدامی مهم در جهت افزایش آگاهی عمومی جامعه و افزایش حساسیت آنها و بهبود وضعیت حفاظت محیط خواهد بود، افزود: شرح خدمات گونه ها را در سال 89 تهیه کردیم و توانستیم طی دو سال اخیر برنامه جامع عمل تعدادی از گونه ها را تدوین کنیم. در اطلس‌هایی که امروز رونمایی می شود، برنامه عمل خرس سیاه آسیایی، خرس قهوه‌ای، میش مرغ و گوزن زرد ایرانی ارائه شده است.

خرازیان مقدم افزود: برنامه عمل چهار گونه دیگر شامل تمساح، سمندر، گرگ و لاک پشت فراتی در دست تهیه است. اگر این برنامه ها اجرایی شود تاثیر بسیاری در ارتقای سطح حفاظتی گونه های کشور خواهد داشت.