با اجرای طرح تنفس جنگل‌ها عدد بهره‌برداری از جنگل‌ها به صفر می‌رسد

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه اجرای طرح تنفس جنگل‌ها شروع شده است، گفت: با توجه به مصوبه جدید هیات وزیران هیچ نوع بهره‌برداری جدید از جنگل‌ها صورت نخواهد گرفت و قرارداد جدیدی منعقد نخواهد شد.

ارسال کننده : حمید نعیمی (کوروش)

فرهاد دبیری معاون سازمان محیط زیست

فرهاد دبیری در حاشیه مراسم رونمایی از اطلس مهره داران کشور در مورد “طرح تنفس جنگل‌ها” با اشاره به اینکه متولی اصلی جنگل‌های کشور سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است، گفت: از آنجا که سازمان محیط زیست در زمینه حفاظت از منابع طبیعی و تنوع زیستی مسئولیت‌های کلی برعهده دارد اخیرا با همکاری سازمان جنگل‌ها در زمینه محدود کردن بهره برداری از جنگل‌ها فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به نامه‌ محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در مورد صدور دستور توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها، اظهار کرد: طی این نامه که برای ریاست سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور نوشته شده، در چندین بند تکلیف بهره‌برداری از جنگل‌ها را مشخص کردند. در این نامه به مسائل مربوط به توقف طرح‌هایی که تعهدی ایجاد نکرده‌اند، عدم واگذاری عرصه‌های جنگلی برای بهره‌برداری‌های بعدی، ایجاد تسهیلات لازم برای وادرات چوب به منظور کاهش زمینه قاچاق چوب و سایر اقداماتی که نهایتا منجر به توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها به ویژه جنگل‌های هیرکانی خواهد شد.

سازمان جنگل‌ها مخالفتی با طرح تنفس جنگل‌ها ندارند

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه سازمان جنگل‌ها با طرح تنفس جنگل‌ها مخالفتی ندارند، اظهار کرد: این سازمان با کلیات طرح توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها موافق است ولی معتقدند با توجه به حقوق مکتسبه‌ای که قبلا به وجود آمده است این طرح را باید قدم به قدم پیش ببریم. ابتدا باید از استان گیلان شروع کنیم، نهایتا این طرح عملیاتی خواهد شد به علت اینکه وضعیت جنگل‌های کشورمان مساعد نیست و عرصه‌های کمی از سرزمین ما به جنگل‌ها به ویژه جنگل‌های هیرکانی اختصاص دارد، در نتیجه اگر بخواهیم این محدوده باقیمانده را حفظ کنیم راهی جز اجرای طرح توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها و برنامه‌ای که در نامه وزیر جهاد کشاورزی قید شده نداریم.

با اجرای طرح تنفس جنگل‌ها تکلیف حقوق‌های مکتسبه در جنگل‌ها چه می‌شود؟

دبیری با اشاره به اینکه سازمان جنگل‌ها متولی اصلی طرح تنفس جنگل‌ها است، افزود: اینکه توقف مطلق بهره‌برداری از جنگل‌ها در چه سالی اتفاق می‌افتد، موضوعی است که نیاز به مطالعه بیشتر دارد ولی مسلما این طرح شروع شده و با توجه به مصوبه جدید هیات وزیران هیچ نوع بهره‌برداری جدید صورت نخواهد گرفت و هیچ نوع قرارداد جدیدی منعقد نشده و نخواهد شد. آنچه که باقی می‌ماند طرح‌های بهره‌برداری باقی مانده از گذشته است که زمان مشخصی دارند و به محض اینکه زمان آنها به اتمام برسد بهره‌برداری آنها متوقف خواهد شد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در مورد توقف طرح‌های در حال انجام در جنگل‌های کشور نیز بحث و گفت‌وگوهای بسیاری صورت گرفته است، گفت: سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور معتقد است که وسعت محدوده‌های جنگلی که این طرح‌ها در حال اجراست به نسبت طرح‌هایی که قرار بود در آینده واگذار شوند خیلی کمتر است و این طرح‌ها در حدی نیست که بتواند تاثیر منفی روی اجرای طرح‌ها داشته باشد، به ویژه اینکه این طرح‌ها در زمان کوتاه به اتمام خواهد رسید که اگر بتوانیم طرح توقف جنگل‌ها را عملیاتی کنیم تا چند سال آینده عدد بهره‌برداری از جنگل‌ها به صفر خواهد رسید.

به گزار ایسنا، به دنبال صدور دستور توقف بهره‌برداری تجاری و صنعتی از جنگل‌های شمال از سوی محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست طی نامه‌ای از حجتی تشکر و قدردانی کرد.