آمادگی 100درصدی محیط زیست برای همکاری با تشکل‌ها و مردم در جهت احیای تالاب‌ها

معاون امور تالاب‌های دفتر زیستگاه‌های سازمان محیط‌ زیست با اشاره به این‌که اکنون نگاه دنیا به تالاب‌ها عوض شده است، افزود: مهم‌ترین مساله‌ای که در زمینه تالاب‌ها اهمیت دارد آن است که تالاب، هویت یک منطقه است و اگر تالابی از بین برود هویت آن منطقه پاک شده است. بنابراین باید برای حفظ تالاب‌ها تلاش کرد.

ارسال کننده : حمید نعیمی (کوروش)

115398.jpg

مسعود باقرزاده کریمی در جلسه بررسی وضعیت تالاب هورالعظیم که در فرمانداری هویزه برگزار شد، اظهار کرد: نقطه آخر تمام برنامه‌های توسعه‌ای که انجام می‌گیرد در نهایت به تالاب‌ها می‌رسد و مشکلات فراوانی برای اکوسیستم منظقه به وجود می‌آورد.

معاون امور تالاب‌های دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: پارادوکس‌های توسعه ناموزونی که در منطقه اتفاق افتاده است در یک‌جا به هم می‌رسد و آنجا نیز محیط زیست و تالاب است و در نهایت مشکلات فراوانی برای این بخش به وجود می‌آید.

باقرزاده کریمی تصریح کرد: در زمینه مشکلات به وجود آمده برای تالاب‌های خوزستان، به ویژه تالاب هورالعظیم با فعالان محیط زیست در خوزستان هم‌نظر هستیم؛ ولی اطلاعات بیشتری نسبت به برنامه‌ها و اقدامات دولت در این زمینه داریم که بیانگر آن است که اقدامات خوبی برای رفع این مشکلات در حال انجام است.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی زودتر از سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال تصویب قوانین در خصوص تالاب‌ها است و دولت نیز بر موضوع محیط زیست تاکید ویژه دارد، بنابراین با توجه به وجود این عزم و اراده در دولت و مسئولان، مردم باید از ظرفیت به وجود آمده استفاده کنند و پیگیر مسایل زیست‌محیطی باشند.

باقرزاده کریمی عنوان کرد: در حال حاضر قوانین مترقی در خصوص تالاب‌ها برای تصویب به مجلس شورای اسلامی برده می‌شود که باید از این فرصت استفاده و برای حفظ تالاب‌ها و محیط زیست تلاش کرد.

وی گفت: سازمان محیط زیست به صورت صددرصدی آماده همکاری با تشکل‌ها، انجمن‌ها و مردم در بحث احیای تالاب‌ها است و حل این مشکلات مطالبات منطقی و مداوم مردم را برای کمک به سازمان می‌طلبد.

باقرزاده کریمی با بیان این‌که در دوره‌های مختلف فراز و نشیب‌های فراوانی برای دشت خوزستان به وجود آمده است، خاطر نشان کرد: در سال 1380 آب کارون به علت پایین آمدن میزان بارش‌ها و ورود آب شور مجتمع‌های کشت و صنعت به این رودخانه، شور شد و مشکلات فراوانی برای این رودخانه به وجود آمد که این مشکل موجب وارد شدن فشارهای مختلف به سازمان محیط زیست شد.

وی افزود: در آن دوره، سازمان حفاظت محیط زیست به شدت زیر فشار بود تا شورآبه‌های کارون در تالاب شادگان رها شود ولی سازمان حفاظت محیط زیست زیر بار این فشار نرفت ولی در نهایت به دلیل مشکلات امنیتی که به وجود آمد، سازمان محیط زیست مجبور شد تا برای یک فصل اجازه ورود این آب‌های شور را به تالاب شادگان بدهد تا مشکلات به وجود آمده حل شود؛ اکنون از این یک فصل چندین سال می‌گذرد و تغییرات اکولوژیکی فراوانی اتفاق افتاد.

معاون امور تالاب‌های دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط‌ زیست خاطر نشان کرد: اگر می‌خواهیم توسعه به صورت پایدار در کشور رقم بخورد، مردم و تشکل‌ها باید سازمان حفاظت محیط زیست را حمایت کنند تا شاهد حل مشکلات به وجود آمده در محیط زیست کشور باشیم.