مدیریت و اعتبار، مشکلات اصلی مدیریت پسماند در کشور

فرستنده:میترا کفایت حقیقی

33-485

استانداران شش استان تهران، البرز، گیلان، مازندران، گلستان و قزوین در مراسم امضای تفاهم نامه مسیر سبز ساحل پاک به تشریح برنامه‌های خود در خصوص مدیریت پسماند و چالش‌های پیش رویشان پرداختند.

به گزارش خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طاهری استاندار البرز در این مراسم اظهار کرد: مشکل اصلی استان البرز زباله‌هایی است که به رودخانه‌ها ریخته می‌شود که به همین منظور برنامه‌هایی را در دست داریم تا در جاده چالوس اقداماتی برای جلوگیری از این موضوع انجام شود.

وی با بیان اینکه برای حل معضل پسماند نیاز به اعتبارات کافی داریم افزود: علاوه بر زباله‌هایی که توسط مردم به رودخانه‌ها ریخته می‌شود، برخی دستگاه‌های دولتی نیز در این زمینه مقصر هستند که باعث آلوده شدن محیط زیست منطقه شده است.

استاندارالبرز ادامه داد: برای مدیریت پسماند و حفاظت از محیط زیست در طرح‌های عمرانی تاکید کرده‌ایم که باید حتما پیوست فرهنگی و زیست محیطی داشته باشند علاوه بر آن پیگیری‌هایی نیز برای برنامه‌هایی که از قبل آغاز شده در این زمینه انجام داده‌ایم تا این برنامه‌ها نیز پیوست زیست محیطی داشته باشند.

طاهری با تاکید بر اهمیت احداث سرویس‌های بهداشتی در مسیر سفر مسافران نوروزی اظهار کرد: موضوع سرویس‌های بهداشتی از جمله موارد ضروری است که با ستاد هماهنگی سفرهای نوروزی همکاری‌هایی داشته‌ایم تا در این زمینه اقداماتی در جاده شمال انجام شود.

به گزارش ایسنا، مرتضی روزبه، استاندار قزوین نیز در این مراسم اظهار کرد: پیش از اجرای طرح‌های مدیریت پسماند ابتدا باید ببینیم که سهم دولت و نهادهای دولتی در به وجود آمدن وضعیت فعلی چقدر بوده و سهم مردم نیز تا چه حد است.

وی با بیان اینکه باید مرثیه سرایی‌ها را پایان دهیم افزود: هرجایی که مشکلی را مدیریت کرده‌ایم مردم نیز با دولت همکاری کرده‌اند که اگر در زمینه مدیریت پسماند نیز گام اول را برداریم، مردم هم مشارکت خواهند داشت.

مدیریت پسماند اولویت اول استان مازندران
به گزارش ایسنا، ربیعی فلاح جلودار، استاندار مازندران در این مراسم مدیریت پسماند را اولویت اول استان متبوعش خواند و افزود: می‌توانیم دیگر موضوع زباله‌ها را پنهان کنیم چرا که در حال حاضر مشکلات بسیار حاد و بحرانی شده است.

وی دامه داد: به همین منظور بازدیدهایی داشتیم که در نهایت با ارزیابی‌های انجام شده توانستیم اقداماتی را با همکاری فرمانداری‌ها در زمینه مدیریت زباله انجام دهیم.

فلاح جلودار اظهار کرد: در استان مازندران در کنار موضوع پسماند مشکلات جدی در فاضلاب‌ها نیز داریم.

استاندار مازندران با اشاره به طرح‌های انجام شده در دولت قبل در جهت مدیریت پسماند اظهار کرد: مهندس محمدی‌زاده در دولت قبل طرح‌هایی را در این زمینه آغاز کردند که 80 درصد آن نیز انجام شده و حالا در دولت جدید اعلام می‌کنم که این طرح‌ها حتی ارزیابی زیست محیطی نداشته و باید آن را متوقف کنیم.

استاندار مازندران افزود: در حال حاضر در صحنه عملیات جنگ قرار گرفته‌ایم و نمی‌توانیم بگوییم صبر کن تا ببینیم بعدا چه می‌شود و باید این طرح‌های نیمه تمام را به اتمام برسانیم.

فلاح جلودار از افتتاح کارخانه مدیریت پسماند در سه شهر گلوگاه، بهشهر و نکا در بهار سال 93 خبر داد و افزود: همچنین تهیه دستگاه‌های زباله سوز را هم در دستور کار قرار داده‌ایم که تا تابستان سال آینده اجرا خواهد شد.

وی گفت: به دلیل آلوده بودن سیمای استان مازندران برنامه‌ای داریم که در آخرین هفته اسفند با همکاری NGOها، پادگان‌ها، دستگاه‌های اجرایی و نیروی انتظامی مناطق مختلف استان را پاکسازی کنیم.

استاندار مازندران با بیان اینکه 20 درصد از پسماندهای استان مازندران قابلیت تفکیک و بازیافت دارند افزود:‌ نمی‌خواهیم تنها کارهای سمبلیک انجام دهیم بلکه بنا داریم طرح‌ها را آنگونه که شایسته است اجرا کنیم.

به گزارش ایسنا، محمدعلی نجفی، استاندار گیلان با بیان اینکه در 15 سال اخیر کمکی برای حل موضوع مدیریت پسماند صورت نگرفته افزود: به دلیل شرایط موجود شاهد مهاجرت خیل عظیمی از گیلانی‌ها به استان تهران و سایر استان‌ها برای تامین حداقل معیشت زندگی هستیم این در حالی است که کشور هلند کمی بزرگتر از استان گیلان است سالانه 160 میلیارد دلار از طریق صادرات گل کسب می‌کند که آب و هوایی مشابه گیلان دارد.

صادق‌لو، استاندار گلستان با بیان اینکه طرح مسیر سبز ساحل پاک یک عبور اجرایی است افزود: از آنجا که موضوع پسماند به شدت مشکل آفرین شده است باید در قالب یک طرح جامع با افق مشخص و تعیین شاخص‌ها موضوع پسماندها را پیگیری کنیم.

رحمتی مشاور استاندار تهران که به جای حسین هاشمی استاندار تهران حضور پیدا کرده بود، اظهار کرد: امیدواریم این طرح پایه‌ای برای اجرای آن در تمام کشور باشد.

وی اظهار کرد: متاسفانه موضوع گردشگری در طرح‌های استانی مغفول مانده اما برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای برای توسعه گردشگری در سطح استان و استقبال از مسافرین داریم.

تولید روزانه 7000 تن زباله در تهران
رحمتی با بیان اینکه روزانه 7000 تن زباله در تهران تولید می‌شود اظهار کرد: این زباله‌ها که در منطقه کهریزک انباشته می‌شود مشکلات بسیاری را برای استان به وجود آورده که به همین منظور سه جایگاه جمع آوری و دفع پسماند را در سه نقطه استان ایجاد خواهیم کرد.

مشاور استانداری تهران افزود: همچنین پیگیر موضوع نصب دستگاه‌های زباله سوز و ایجاد کارخانه‌های کمپوست سازی هستیم.

به گزارش ایسنا، کمبود اعتبار و مدیریت‌های ناصحیح مهمترین مسئله‌ای بود که توسط همه استانداران در خصوص موضوع مدیریت پسماند طی این جلسه عنوان شد.