روز «حیات‌وحش» جهانی شد

world wildlife day

«روز جهانی حیات وحش» که از این پس هر سال در تاریخ سوم مارس گرامی داشته می‌شود فرصتی است تا همگان ضمن آشنایی با تنوع شگفت‌انگیز گونه‌های جانوری و گیاهی با مشکلات و معضلات پیشرو برای نجات این گونه‌های ارزشمند و زیستگاه‌های طبیعی آنها آشنا شوند.

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روز جهانی حیات وحش در واقع یادآور نیاز فوری به افزایش تلاش‌ها برای مقابله با جرائم حیات وحش است که این جرایم عواقب گسترده اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی دارند. ماهیت حیات وحش ارزشمند است که با تمام جنبه‌های اکولوژیک، ژنتیکی، اجتماعی، علمی، آموزشی، فرهنگی، تفریحی و زیبایی‌شناختیِ توسعه پایدار و رفاه انسانی مرتبط است. به همین منظور تمام کشورهای عضو سازمان ملل، سازمان‌های وابسته به سازمان ملل و سایر نهادهای بین‌الملی نظیر جوامع مدنی، سازمان‌های غیردولتی و اشخاص در این رویداد مهم شرکت می‌کنند تا مراسم این روز را برگزار کنند.

امسال نیز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در کنار سایر سازمان‌های محیط زیستی بین‌المللی در این رویداد مهم حضور فعالی دارد. IUCN که به مدت 60 سال با «پیمان تجارت بین‌المللی گونه‌های جانوری و گیاهی در معرض خطر» (CITES) در زمینه حفاظت و استفاده پایدار از حیات وحش همکاری تنگاتنگی دارد، ضمن داشتن 8500 عضو در کمیسیون‌ حفظ بقای گونه‌ها،‌ کمک‌های تخصصی چشمگیری را برای CITES‌ و سایر سازمان‌های بین‌المللی فعال در زمینه نجات گونه‌ها به ارمغان می‌آورد.

«جولیا مارتن لفوره»، دبیرکل IUCN گفت: همزمان با پنجاهمین سالگرد انتشار فهرست قرمز گونه‌های در معرض خطر IUCN، قصد داریم آگاهی‌ها را نسب به فشار فزاینده بر حیات وحش جهان افزایش دهیم. در مجموع 71 هزار و 576 گونه گردآوری شده در این فهرست ‌21 هزار و 286 گونه را خطر انقراض تهدید می‌کند. به بیان دیگر یک چهارم پستانداران، دو پنجم دوزیستان، یک سوم مرجان‌ها و یک هشتم پرندگان را خطر انقراض تهدید می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه رسمی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و پایگاه اطلاع رسانی سازمان ملل متحد، امسال نخستین بار است که روزی با عنوان حیات وحش نامگذاری می‌شود. در این رویداد IUCN‌ در کنار CITES و سایر نهادهای بین‌المللی، توجه جامعه جهانی را به نیاز ضروری برای حفاظت از گونه‌های گیاهان، زیاگان در حیات وحش جلب می‌کند.