شیرابه های زباله،آب آشامیدنی مردم منطقه برومی اهوازرا آلوده کرده است

فرستنده:حسین محمودی

81048648-5506981

اهواز- ایرنا- بخشدار غیزانیه گفت: قرار گرفتن سایت دفن زباله قدیمی شهر اهواز در مجاورت روستای برومی موجب نفوذ شیرابه های زباله به آب آشامیدنی مردم این منطقه شده وآن را آلوده کرده است.
شیرابه های زباله،آب آشامیدنی مردم منطقه برومی اهوازرا آلوده کرده است
ˈحسن جعفری ˈ عصردوشنبه در بیست و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر اهواز در محل سالن جلسات این شورا افزود: این مسئله موجب بروز بیماری های بسیاری در این منطقه و بین روستاییان برومی شده است.

بخشدار غیزانیه گفت: در 7 تا 8 سال اخیر بر اثر آلودگی های ناشی از تاسیسات کلان صنعتی در این منطقه و نیز وجود آلودگی های سایت قدیمی دفن زباله شهر اهواز شاهد تولد کودکان ناقص الخلقه در این منطقه هستیم.

جعفری افزود: بر اساس نظر مرکز بهداشت شرق اهواز این مسئله ناشی از آلودگی موجود منطقه در پی فعالیت های صنایع و سایت دفن زباله است.

وی با اشاره به پرداخت عوارض آلایندگی های این منطقه به شهرداری اهواز گفت: در سال های گذشته عوارض آلایندگی شرکت های صنعتی منطقه که مبلغ قابل توجهی نیز هست به حساب شهرداری اهواز واریز شده است.

بخشدار غیزانیه با اشاره به اینکه منطقه برومی یکی از ورودی های اصلی شرق اهواز است گفت: مسیر برومی که جاده ای ترانزیتی و مملو از کارگاه ها و شرکت های و موسسات صنعتی بوده یکی از ورودی هایی است که به هیچ عنوان شایسته شهر اهواز نیست.

جعفری با اشاره به اینکه منطقه برومی بیش از هفت هزار نفر جمعیت دارد گفت: با توجه به وجود صنایع بزرگ در این منطقه، برومی به منطقه ای مهاجرپذیر تبدیل شده و با احتساب مهاجرین و شاغلین آن 13 هزار نفر در برومی زندگی می کنند.

وی بیان کرد:هم اکنون 25 کارخانه بزرگ صنعتی در این منطقه وجود دارد اما وجود این کارخانه ها تاثیری در پیشرفت منطقه نداشته اند.

بخشدارغیزانیه با اشاره به اینکه حل مشکل آب آشامیدنی و آسفالت برومی باید در اولویت قرار گیرد افزود: برای حل مشکل آب آشامیدنی این منطقه به 20 تا 30 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که تامین این اعتبارات کار سختی نیست.

جعفری گفت: با توجه به اینکه روستای برومی به شهر اهواز متصل است می توان این روستا را به یکی از بخش های شهرداری اهواز ملحق کرد.

در ادامه ˈجانعلی خورشیدی ˈ عضو شورای اسلامی شهراهواز خواستار حل مشکلات روستای برومی شد و افزود: غیزاینه شامل 95 روستا با جمعیت 32 هزار نفری است که 70 درصد جمعیت این روستاها را جوانان جویای کار تشکیل می دهند.

وی گفت: در این منطقه 80 حلقه چاه حفر شده و اعضاء شورای شهر اهواز باید به فکر حل مشکلات مردم این منطقه باشند.

بخش غیزانیه یکی از سه بخش تابعه اهواز است که درشرق این شهرستان در مسیر اهواز، ماهشهر واقع شده و روستای برومی یکی از روستاهای این بخش است.

پس از راه اندازی سایت جدید دفن زباله اهواز در صفیره مقرر شد سایت دفن زباله برومی که بیش از 20 سال زباله های شهر اهواز به صورت غیربهداشتی در این منطقه تخلیه ودفن می شد با همکاری شرکت مناطق نفتخیزجنوب و سازمان پسماند شهردای اهواز به پارکت تبدیل شود که این مسئله تاکنون محقق نشده است.

بنا به گفته یˈ احمد رضا لاهیجان زاده ˈ مدیرکل محیط زیست خوزستان بیش از پنج میلیون تن زباله در سایت بومی دفن غیربهداشتی شده که گازهای خارج شده از این زباله ها مشکلات بسیاری را برای مردم روستای برومی به وجود آورده است.