آتش‌افروزی‌های سیستماتیک در جنگل‌های زاگرس/ ریه‌های ایران در خطر نابودی

مرگ تدریجی جنگل‌ها در مناطق زاگرسی ابعاد گسترده‌تری یافته است، روزی نیست که آتش قلب درختان این مناطق را شعله‌ور نکند و حیات وحش این مناطق را تبدیل به اجسادی وحشت‌زده و خشکیده نکند. با این حال نه خبری از تجهیزات هست و نه پیگیری‌های قضایی و امنیتی برای شناسایی مجرمان. جامعه ۲۴ ریشه این آتش‌افروزی‌ها را مورد بررسی قرار داده است.

جامعه ۲۴، شادی مکی: تداوم آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور به ویژه در منطقه زاگرس نه‌تنها باعث از دست رفتن هزاران هکتار از اراضی زنده و جنگلی و زنده کشور شد که جان گونه‌های جانوری ساکن در این مناطق را نیز تاراج کرد. تصاویر دلخراش از سوختن جانوران ساکن در این مناطق شاهدی بر این مدعاست.

به گفته مدیر کل منابع طبیعی استان فارس از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۱۴ آتش سوزی تنها در استان فارس رخ داده است. با این حال، اما نه آماری دقیق از میزان خسارات وارده بر جنگل‌ها موجود است و نه تاکنون فکری برای پیشگیری از این آتش‌سوزی‌ها شده است، آتش‌سوزی‌هایی که تداوم و گسترش آن می‌تواند زمینه‌ساز تغییرات آب و هوایی خسارت بار در کشور شود.

در چنین شرایطی مسئولیت اطفاء حریق جنگل‌ها را به جای نیرو‌های متخصص و یگان‌های ویژه آموزش دیده برای این شرایط، مردم دلسوز محلی و فعالان محیط زیست با دستان خالی انجام می‌دهند. درحالی‌که تاکنون تعدادی از همین افراد در اثنای مبارزه با آتش و حفاظت از جنگل‌ها جان خود را از دست داده‌اند. سازمان محیط زیست به عنوان متولی حمایت از سرمایه طبیعی و محیط زیستی کشور در کنار سازمان‌ها جنگل‌ها با بی‌تفاوتی نسبت به این ماجرای ترسناک گوشه‌ای نشسته و سعی در کمرنگ جلوه دادن بلایی دارند که ریه‌های طبیعی پیکره کشور را تهدید کرده و بخشی از آن را برده است.