تخلیه فاضلاب کشتارگاه صنعتی دام بجنورد در قارلق غیرقانونی است

بجنورد-ایرنا- مدیر حفاظت محیط زیست بجنورد گفت: تخلیه فاضلاب کشتارگاه صنعتی دام مرکز استان در لاگون‌های واقع در قارلق مجوز ندارد و غیرقانونی است و باید هرچه زودتر در این باره تدبیر شود.

تخلیه فاضلاب کشتارگاه صنعتی دام بجنورد در قارلق غیرقانونی استمحمدخالقی روز جمعه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کشتارگاه صنعتی دام بجنورد به علت نداشتن سیستم تصفیه، فاضلاب جمع آوری شده در استخرها را به لاگون های قارلق حمل و در آن تخلیه می کند که این امر غیرقانونی است و در این زمینه پارسال حکم پلمب این واحد صنعتی گرفته شد اما اجرایی نشد.

وی با این اینکه لاگون های قارلق تنها برای تخلیه سپتاژهای خانگی ایجاد شده و رهاسازی فاضلاب واحدهای صنعتی در آن غیرمجاز است گفت: رهاسازی فاضلاب واحدهای صنعتی بویژه کشتارگاه صنعتی دام بجنورد در این لاگون ها مشکل را در این مکان مضاعف کرده است.

وی تصریح کرد: اکنون ظرفیت ۱۱ لاگون موجود در قارلق پر شده است و با توجه به بارندگی ها بویژه در فصل پاییز، احتمال سرریز شدن محتویات لاگون ها و بروز مشکلات زیست محیطی وجود دارد که به همین دلیل نیاز است تا دستگاه های اجرایی و وزارت کشور ورود داشته و وضعیت آن مدیریت شود.

خالقی خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است مدیریت این لاگون ها به بخش خصوصی واگذار شود و یک شرکت در این زمینه از سال های پیش اعلام آمادگی کرده است اما هنوز تصمیم برای واگذاری مدیریت به بخش خصوصی گرفته نشده است.

وی خواستار ساماندهی وضعیت تانکرهای حمل فاضلاب در بجنورد شد و با انتقاد از رهاسازی فاضلاب انسانی توسط تانکرها در مکان های غیرمجاز گفت: شرکت مزبور، برای مدیریت و ساماندهی تانکرهای حمل فاضلاب هم اعلام آمادگی کرده بود که محقق نشد.

مدیر حفاظت محیط زیست بجنورد تصریح کرد: این شرکت اعلام کرده بود که با دریافت هزینه اولیه از وزارت کشور برای بهسازی لاگون ها از محل درآمد از تانکرهای حمل فاضلاب، اوضاع را مدیریت می کند.

وی افزود: در این باره با تعدادی از متخلفان برخورد شده اما نیاز است این وضعیت ساماندهی شود.

شهر بجنورد، مرکز خراسان شمالی ۲۱۰ هزار نفر جمعیت دارد و بیش از نیمی از جمعیت آن از خدمات فاضلاب بهره مندند.