خشکسالی مراتع منطقه حفاظت شده گلیل شیروان را ضعیف کرد

بجنورد-ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست شیروان گفت: امسال به دلیل خشکسالی و دام مازاد عشایر، منطقه حفاظت شده گلیل واقع در بخش سرحد این شهرستان دچار فقر مرتع شده است.

خشکسالی مراتع منطقه حفاظت شده گلیل شیروان را ضعیف کردحمید فخرانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با ابراز گلایه از ورود دام زیاد در این منطقه اظهار داشت: منابع طبیعی اقدام به صدور پروانه چرای زیاد کرده است که باید مدیریت چرای دام صورت گیرد و فقر مرتع این منطقه سال گذشته زیاد نبود و مشکلی نداشت که با توجه به مشکلات امسال باید علوفه دستی توزیع کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه ممیزی مراتع مشکلات فقر مرتع این منطقه حفاظت شده توسط این نهاد عنوان شده است ولی فقط حضور فیزیکی داشتیم و حق امضا نداشتیم و اعتراضات نتیجه ای در برنداشته است زیرا که صدور پروانه چرا بر عهده منابع طبیعی است.

فخرانی اضافه کرد: اینک پی گیر آبرسانی برای وحوش و تامین علوفه هستیم که بیش از یک تن علوفه برای این منطقه به مبلغ ۶۴ میلیون ریال برای خروج پس از دام از این منطقه خریداری شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شیروان با اشاره به کاهش بارندگی های امسال گفت: منابع آبی این منطقه جوابگو نیست و بهسازی چشمه و آبشخورها باید صورت گیرد و برای این موضوع یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

فخرانی افزود: با توجه به گستردگی منطقه حفاظت شده گلیل در بخش سرحد این شهرستان تاکنون ۱۳ آبشخور طبیعی و دست ساز ساخته شده است.

وی عنوان کرد: عمده افراد ساکن منطقه عشایر کوچرو هستند که جهت جلوگیری از بیماری های مشترک بین انسان و دام آبشخورها ضدعفونی می شوند و زمانی که دام در منطقه باشد ماهانه ۲ بار و در سایر فصول ماهانه یکبار نظافت آن توسط خود عشایر، محیط بانان و اهالی منطقه صورت می گیرد.

منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با ۱۸ هزار هکتار وسعت در شمال شهرستان شیروان و مرز بین ایران و ترکمنستان قرار دارد که دارای ذخیره گاه غنی و ارزشمند گیاهی و جانوری است.

این منطقه در ۸۵ کیلومتری شهر شیروان قرار دارد که با توجه به دارا بودن ویژگی‌های خاص طبیعی از جمله جنگل‌های انبوه ارس و گوناگونی پوشش گیاهی و نیز زیست خالص ترین قوچ اوریال، در ۲۷ تیرماه ۱۳۵۰ به عنوان منطقه حفاظت شده زیست محیطی اعلام شده است.

منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی دارای آب و هوایی عموما کوهستانی، با شیب های تند و دره های عمیق و صخره های مرتفع است، این منطقه قسمتی از رشته کوه های موسوم به کپه داغ را تشکیل می دهد و از مناظر زیبایی برخوردار است.

شهرستان شیروان با گستره ۳۷۸۹ کیلومترمربع، علاوه بر منطقه حفاظت شده مرزی «گلیل و سرانی» که به عنوان زیست کره به ثبت جهانی رسیده، مناطق بکر زیست محیطی «زوارم و گلیان، بوستان شیرکوه، ییلاقات گیل‌نامانلو، بوانلو و نیز چپانلو» را در خود دارد که زیستگاه انواع پرندگان و جانوران وحشی است.