کشتار اسفبار حيات وحش ايران با ريزگردها

ارسال کننده خبر اردلان فضلی

کشتار اسفبار حيات وحش ايران با ريزگردها

روزنامه مردمسالاری: رئيس کميسيون تخصصي جغرافياي زيستي و پزشکي ايران گفت: وجود ريزگردها بحران زيست‌محيطي ايران بوده که هيچ راهکار اساسي به جز تعطيلي مدارس و بيرون نيامدن از خانه‌ها براي مقابله با آن در نظر گرفته نشده است. به گزارش فارس از لنگرود، سعيد جهانبخش ظهر امروز در نشست مشترک اعضاي کميته برنامه‌ريزي امور جغرافيايي و کميسيون‌هاي تخصصي وابسته به وزارت علوم در مجتمع آموزشي چمخاله به مسايل زيست‌محيطي و جغرافيايي ايران اشاره کرد.

وي اظهار کرد: مسايل محيط زيست و جغرافياي ايران موجب شده تا رشته جغرافياي زيستي مقطع کارشناسي ارشد را در چند گرايش تصويب کنيم و به اجرا بگذاريم تا زمينه‌هاي تخصصي، پژوهشي و مطالعاتي فراهم شود.

وي يکي از مسايل زيست‌محيطي را بحران درياچه اروميه عنوان کرد و يادآور شد: درياچه اروميه اسفناک‌ترين موضوعات محيط زيست ايران است.

اين مسئول ادامه داد: عمق اين درياچه از ميانگين 14 متر به 5/1 متر رسيده و مسايلي که با آن دست به گريبان است در آينده بيشتر خواهد شد. رئيس کميسيون تخصصي جغرافياي زيستي و پزشکي ايران، ريزگردها را از ديگر مسايل زيست‌محيطي عنوان کرد و گفت: بيشتر کشورهاي همسايه و ايران با ريزگردها درگير هستند اما تاکنون فکر اساسي و بودجه‌اي براي مهار آن در کشور نشده است.

وي با اشاره به اينکه بودجه محيط زيست کاهش يافته است، خاطرنشان کرد: ايران از نظر زيست‌محيطي در بين 130 کشور دنيا رتبه 104 را دارد که نياز به سرمايه‌گذاري بيشتر است.

جهانبخش تصريح کرد: کلانشهرهاي بزرگ ايران مانند تهران، اراک، اصفهان و… به صورت دائم با مشکل ريزگردها و آلودگي هوا مواجه هستند و تنها راهکار ما تعطيلي مدارس و بيرون نيامدن از منزل است در حالي که اين مسايل در کشورهاي ديگر در سال يک بار اتفاق مي‌افتد.

وي پايين‌رفتن آب‌هاي زيرزميني در بسياري از استان‌ها مانند اصفهان، يزد، جنوب خراسان، بخش‌هايي از آذربايجان را به صورت حاد دانست و يادآور شد: با اين وجود در آينده نزديک آب‌هاي زيرزميني نخواهيم داشت.

رئيس کميسيون تخصصي جغرافياي زيستي و پزشکي ايران درباره خشک شدن تالاب‌ها اظهار کرد: تالاب‌هايي مانند گاوخوني، هامون و… بايد تمهيداتي انديشيده شود.

کشتار اسفبار حيات وحش در ايران

وي افزود: مصرف بي‌رويه منابع انرژي و کشتاري که در حيات‌وحش ايران انجام مي‌گيرد بسيار اسفبار است و با دست خود در حال نابود کردن حيات‌وحش هستيم.

جهانبخش با بيان اينکه درباره دفن نامطلوب زباله‌ها مديريت خوبي انجام نشده است، خاطرنشان کرد: با اين تفکر رشته‌هاي جغرافياي زيستي را براي تحقيق و تفحص و بررسي علمي برنامه‌ريزي کرديم.

به گزارش فارس، در سمينار سه‌روزه مذکور بازنگري سرفصل‌هاي دروس دوره کارشناسي رشته‌هاي علوم جغرافيايي در قالب کميسيون‌هاي مختلف با حضور بيش از 120 نفر دانشيار و اساتيد رشته‌هاي علوم جغرافيايي از دانشگاه‌هاي سراسر کشور مورد بررسي قرار مي‌گيرد.