دریاچه مهارلو یک بمب خطرناک است!

ارسال کننده خبر غلامرضا احلاقی

دریاچه مهارلو یک بمب خطرناک است!

ایسنا: یک استاد دانشگاه هشدار داد که به‌ دلیل استفاده نامناسب از منابع‌ آب زیرزمینی و خشکیدگی مهارلو، این دریاچه با توجه به وجود نیترات فراوان و سایر عوامل مخرب، هم‌اینک به‌ منزله یک بمب خطرناک است.

دکتر رئیسی پنجشنبه اول خردادماه در جلسه مشترک وزیر نیرو و کمیسیون کشاورزی مجلس و مدیران بخش‌های مختلف استان فارس، در شیراز گفت: آنقدر چاه در اطراف دریاچه مهارلو حفر کرده‌ایم که آب ورودی آن را از بین بردیم.

وی تصریح کرد: مهارلو یک دریاچه کم‌ عمق است که سیلاب‌های زمستانی تنها تا اوایل تابستان، مقداری از آب آن را تامین می‌کند و بخش مهمی از آب این دریاچه از محل منابع زیرزمینی تامین می‌شد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه رسوبات دریاچه مهارلو مملو از آرسنیک و سایر املاح مضر برای سلامت انسان است، گفت: منافع مردم را برنامه‌های بلند مدت تامین می‌کند.

وی ادامه داد: همه جای دنیا وقتی خشکسالی اتفاق می‌افتد، آب را بر روی مردم هم قطع می‌کنند، باغچه‌ها را آبیاری نمی‌کنند، اما در ایران برای آنکه مردم ناراحت و ناراضی نشوند، آب در شرایط سخت هم جیره‌بندی نمی‌شود، باید آب جیره‌بندی شود بگذارید مردم قدر آب را بدانند.

رئیسی تصریح کرد: مدام می‌گوییم مردم، مردم و چاه حفر می‌کنیم تا به‌ظاهر تامین آب و در باطن مردم را بیچاره‌تر کنیم!

وی با بیان اینکه از سال 47 تا 70 در وزارت نیرو پیش‌بینی امر

وز و افت منابع آب زیرزمینی شده بود، گفت: متاسفانه طی این سال‌ها مدام برداشت‌ها ادامه داشته و حجم آبی را که خداوند برای مواقع خشکسالی و مشکل در زیرزمین گذاشته است، استفاده کردیم.

رئیسی تصریح کرد: هیچ یک از وزارت‌خانه‌ها به‌تنهایی نمی‌تواند بحران آب را حل کند، حداقل 10 وزارت‌خانه و نهاد در این امر مسئول و دخیل هستند و اگر یکی از آنها همکاری نکند، کار انجام نمی‌شود.

این استاد دانشگاه توضیح داد: ما سد قیر (سلمان فارسی) را احداث کردیم اما بالا دست آن چندین طرح آبخیزداری اجرایی شد و اکنون این سد با مشکل آب مواجه است.

رئیسی وجود اراضی کشاورزی خرد و کمتر از 5 هکتار را یکی دیگر از مسائلی دانست که مدیریت آب در بخش کشاورزی را با مشکل مواجه کرده و می‌کند و گفت: امکان ندارد بتوانیم در موضوع مدیریت و بهره‌وری آب در بخش کشاورزی به نتیجه برسیم تا زمانیکه یک‌پارچه‌سازی اجرایی شود.

این استاددانشگاه همچنین در نظر گرفتن مسائل محیط‌زیست در تمام پروژه‌های آب را اکیدا خواستار شد.