کَل‌های کُردستان همچنان قربانی شکار غیرقانونی/ ١٢ کَل در ١٠ ماه

images

آژانس کُردپا: یکی از گونه‌های جانوریِ در حالِ انقراضِ استان کُردستان طی سال جاری، ١٢ بار توسط “افراد متخلف” شکار شده است.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، شکارچیان غیرقانونی در مناطق کوهستانی اطراف شهر سروآباد به ویژه در “کوسالان” و “کوره‌میانه” اقدام به شکار ١٢ کل کردند.

کل‌های شکارشده در مدت ١٠ ماه اول سال جاری بوده که بیشتر آنها در مناطق شکارممنوع شکار شده‌اند.

به گفته‌ی رییس اداره‌ی محیط زیست سروآباد، تاکنون محیط‌بانان این اداره ١٦ قبضه اسلحه‌ی شکاری،١٠٠ عدد فشنگ و پنج جافشنگی از متخلفان کشف و ضبط شده است.

منطقه‌ی حفاظت شده‌ی کوسالان و شاهو با مساحت ٥٧ هزار هکتار میان شهرستان‌های سروآباد، مریوان و کامیاران واقع شده است که تنوع زیستی بالایی دارد.

شکار ١٢ رأس کل طی سال جاری در حالی است که پیشتر معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کُردستان از خطر انقراض ١٩ گونه‌ی جانوری که کل جزو آن می‌باشد خبر داده بود.

طیب محمودی، کمبود پرسنل و عدم سنخیت تعداد پرسنل و کارکنان با زیستگاه‌ها، کمبود زیرساخت‌های مورد نظر حفاظت فیزیکی، آتش سوزی‌ها و از بین رفتن گونه‌های گیاهی و جانوری و خزندگان را از مشکلات اداره‌ی تحت امرش عنوان کرد.

طبق آمارهای رسمی هم اکنون ٥٠ هزار قبضه سلاح مجاز و غیرمجاز در دست شکارچیان قرار دارد که در ٣٥ شکارگاه استان کُردستان مشغول به شکار هستند که یک تهدید محیط زیستی محسوب می‌شود.