ممنوعیت پرورش ماهیان غیر بومی در خلیج فارس و دریای خزر

داود میرشکارگفت: همکاری با سازمان شیلات ایران در زمینه توسعه پرورش ماهی در قفس یکی از مواردی که هم اکنون در دستور کار معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

ارسال کننده : نادر زندی

‫ممنوعیت پرورش ماهیان غیر بومی در خلیج فارس و دریای خزر‬‎ ile ilgili görsel sonucu

مدیر کل دفتر زیست بوم های دریایی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در همین راستا اخیراً جلسه ای با حضور مقامات دو سازمان شیلات ایران و سازمان حفاظت محیط زیست و مدیران کل محیط زیست استان های ساحلی جنوب و شمال کشور در خصوص پرورش ماهی در قفس برگزار شد.

وی تصریح کرد: محوریت برگزاری این نشست مشترک، بررسی مطالعات مربوط به استقرار قفس های پرورش ماهی در قفس در سه حوزه آبی خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر بود.

به گفته وی، در این نشست مشورتی طرح های هر سه حوزه بررسی و مدیران کل حفاظت محیط زیست استان های ساحلی نیز به صورت جداگانه نظرات اصلاحی خود را در این خصوص ابراز کردند.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت: امیدواریم با همکاری مشترک سازمان شیلات ایران و سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه پرورش ماهیان در قفس بتوانیم در نهایت به اهداف توسعه پایدار این صنعت نوپا دست یابیم.

وی یکی از مهمترین مشکلات زیست محیطی در زمینه فعالیت های پرورش ماهی در قفس را وجود زیستگاه های حساس ساحلی در خلیج فارس و دریای عمان در نظر گرفته شده اند، اعلام کرد.

میرشکار اذعان داشت: باید ضمن فعالیت های پرورش ماهی در قفس نسبت به جریان ها و امواج دریا در راستای مکان یابی برای نصب قفس بسیار دقت شود تا کمترین آسیب زیست محیطی به زیستگاه ها وارد گردد.

مدیر کل دفتر زیست بوم های دریایی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست یکی دیگر از مشکلات در این زمینه را پرورش گونه های غیر بومی در دریا ها دانست و گفت: این امر می تواند آسیب های غیرقابل جبرانی را به محیط زیست دریاها وارد کند.

وی تاکید کرد: بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست آبزی پروری گونه های غیر بومی در دریاهای کشور را تا اتمام مطالعات کامل در خلیج فارس و دریای خزر ممنوع اعلام کرده است.

به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، هم اکنون پرورش گونه سیبس آسیایی به صورت پایلوت در آبهای دریای عمان در حال انجام است.

میرشکار بیان داشت: از آنجا که اسناد بین المللی نشان داده که در زمان های دور این گونه در آبهای عمان زیست می کرده است، به صورت آزمایشی مجوز پرورش سیبس آسیایی در آبهای عمان صادر شده است.

وی اظهار داشت: از آنجا که سیبس آسیایی گونه ای که از رشد بسیار خوبی برخوردار است، لذا پرورش آن در حجم انبوه می تواند از بازده اقتصادی مناسبی برای سرمایه گذاران برخوردار باشد.

مدیر کل دفتر زیست بوم های دریایی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص پرورش ماهیان غیر بومی در دریای خزر نیز گفت: در سالهای گذشته به اشتباه مجوزهای پرورش قزل آلای رنگین کمان در دریای خزر صادر شده بود که طی یک سال اخیر تمام این مجوزها باطل شده اند.

وی تصریح کرد: همچنین در مباحث مربوط به پرورش ماهی در قفس و حفاظت محیط زیست، موضوع فرار گونه های پرورشی از قفس و انتقال بیماریها از طریق آنها به سایر آبزیان دریا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته وی، بر اساس منابع بین المللی انتشار یافته ، به طور متوسط حدود 10 درصد از گونه های در حال پرورش در قفس، فرار می کنند.

مدیر کل دفتر زیست بوم های دریایی معاونت محیط زیست دریایی خاطرنشان ساخت: تجمع عوامل بیماری زا ناشی از پرورش ماهیان در قفس می تواند یکی از مخاطرات اساسی هم برای پرورش دهندگان ماهی و هم برای اکوسیستم دریایی باشد و باقی مانده های غذایی امکان بروز شکوفایی جلبکی در دریاها را فراهم می آورند.

میرشکار تاکید کرد: حمایت از گونه های در معرض انقراض در آبهای خلیج فارس به وِیژه پستانداران دریایی و لاک پشتها هم اکنون از اولویت های اصلی هر دو سازمان محسوب می شود که با نصب قفس های پرورش ماهی، احتمال به دام افتادن این آبزیان در قفس ها و وارد شدن صدمات به آنها بسیار افزایش خواهد یافت.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست گفت: همچنین این نگرانی در دریای خزر به دلیل حضور فک های خزری وجود دارد.

وی بیان کرد: بنابراین لازم است در این زمینه نیز راهکارهای مناسبی ارائه شود که مطالعات در این خصوص نیز در دستور کار قرار دارد.

مدیر کل دفتر زیست بوم های دریایی معاونت محیط زیست دریایی در پایان به اعطای 26 مجوز با ظرفیت 10000تن در استان مازندران، تعداد 9 مجوز با ظرفیت 11000 تن در استان گیلان، تعداد 10 مجوز با ظرفیت 9700 تن در استان هرمزگان و تعداد 5 مجوز با ظرفیت 2500 تن در استان سیستان و بلوچستان به صورت پایلوت اشاره نمود و گفت هر دو سازمان بطور یقین تمامی مراحل فعالیت پرورش ماهی در قفس را با نظارت کامل پایش خواهند نمود و به منظور بهبود اکوسیستم سه حوزه استراتژیک دریایی کشور و افزایش ذخایر طبیعی آن ها تلاش مجدانه ای را در دستور کار دارند.