در مرکز آشوراده:تعداد فوک های نجات یافته به 79 قلاده رسید

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فوک خزری گفت: ارتقای آگاهی جامعه از وضعیت حیات وحش و اطلاع از مسائل پیش رو نه تنها می تواند تلاش عمومی را به صورت مستقیم در راستای تکریم محیط زیست افزایش دهد بلکه توقع جامعه را برای حفاظت ازاین تنها پستاندار دریای خزر را از مسئولین ذی ربط افزایش خواهد داد.

ارسال کننده : نادر زندی

بنابراین نتیجه حل چالش های زیست محیطی به خواسته ای عمومی تبدیل شده و این امر قدرت سازمان هایی نظیر محیط زیست را در پیشبرد اهداف افزایش خواهد داد.

وی افزود: استفاده از رسانه های گروهی مانند تلویزیون، رادیو و نشریات، سایت های خبری، چاپ بروشورهای آموزشی و تبلیغاتی، برگزاری کارگاه های آموزشی و کمک به ساخت مستند های تلویزیونی از جمله اقداماتی بوده که از سوی گروه حفاظت فوک خزری انجام گرفته است.

دکتر صیاد شیرازی افزود: درحال حاضر تعداد زیادی از هموطنان با این موجودات آشنایی بیشتری یافته و این مهم، تاثیر مثبتی بر فرایند کاری گروه حفاظت فوک خزر داشته است.

این فعال زیست محیطی به موضوع امداد و نجات فوک های خزری اشاره کرد و گفت: بخشی دیگر از فعالیت های گروه معطوف به نجات حیوانات آسیب داده و در معرض خطر است.

به گفته وی، با توجه به خطرات موجود برای فوک های خزری از جمله گیر افتادن در تورهای صیادی، تصادف با قایق ها، حمله انسان، جراحت های ناشی از شکارچیان طبیعی، بیماری ها، مسمومیت ها، نا امن سازی قلمرو زیستی و … تشکیل گروه امداد و نجات امری اجتناب ناپذیر است.

دکتر شیرازی اذعان داشت: این گروه باید تحت آموزش های ویژه و تخصصی، تمامی نکات مربوط به نحوه کار با حیوان و مدیریت عملیات امداد را فراگرفته و آمادگی لازم را جهت نجات فوک ها کسب کنند.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فوک خزری آشوراده یادآور شد: در بدو امر این آموزش در کشور هلند و از طریق افراد مجرب در بیمارستان “Zeehondencreche” انجام می گرفت که پس از گذشت سه سال، نیروهای تحت آموزش ایرانی توانایی فعالیت مستقل را یافته و برای شروع کار و گسترش دانش بومی به ایران اعزام شدند.

وی بیان کرد: گستردگی خط ساحلی خزر در ایران مسافتی است در حدود هزار کیلومتر که این امر، لزوم افزایش تعداد امدادگران را در نقاط مختلف گوشزد می کند؛ چرا که امداد رسانی نیازمند سرعت عمل بالا و حضور در منطقه در حداقل زمان است. بنابراین گروه امداد در هر استان یک سرگروه و در شهرهای مختلف چندین امدادگر و زیرگروه تربیت کرده است که البته برای سهولت کار و تقسیم زمان بهتر، نیازمند افراد بیشتر است.

این فعال بخش خصوصی در امر حفاظت از محیط زیست دریای خزر عنوان کرد: ارتباط گروه امداد و ماهیگیران باید صمیمانه و مستمر بوده و به صورت گروهی انجام گیرد چرا که در این صورت نه تنها عملیات امداد به بهترین نحو صورت می پذیرد بلکه هم زمان امر آموزش و فرهنگ سازی نیز طی می شود.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فوک خزری اذعان داشت: گروه امداد و نجات تاکنون موفق به نجات 79فوک خزری شده است که تمامی این موارد با همکاری مستقیم صیادان امکان پذیر شده است.

به گفته دکتر شیرازی، اطلاع رسانی مناسب و در اختیار گذاشتن شماره تلفن گروه امداد و نجات که به صورت 24 ساعته، دسترسی به گروه را تسهیل کرده است از جمله مهمترین دلایل افزایش نجات تعداد بیشتر فوک بوده است.

وی خاطرنشان کرد: از سوی مرکز درمانی و تحقیقاتی فوک خزری به سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد شده است تا در صورت امکان، شماره ای را به عنوان امداد و نجات حیات وحش در اختیار هموطنان قرار داده تا بدین ترتیب بتوان از مشارکت های مردمی نیز بهره بیشتری برد.