افزایش توتیا در آب‌های جزیره خارکو نگران کننده است

داوود میرشکارافزود: توتیاها از خارپوستان خلیج فارس است و جزو تنوع زیستی این منطقه محسوب می شود و نقش به خصوصی دارد و در حال حاضر افزایش توتیا در جزیره خارک حساسیت بسیاری یافته، از سال‌های گذشته در پی گزارش‌های مردمی طرح مطالعاتی خود را در جهت علل افزایش این خارپوست آغاز، تا حدودی کامل و در فاز نهایی و اصلاح گزارش هستیم.

ارسال کننده : نادر زندی

وی  ادامه داد: افزایش بی رویه صید ماهی‌هایی که در قسمت مرجانی در جهت کنترل خارپوستان به ویژه توتیا نقش مهمی ایفا می کنند، یکی از نتایج این طرح تحقیقی است.
میرشکار ادامه داد: وقتی صید توتیا افزایش می یابد، اینگونه فرصت رشد بیشتری یافته و آب سنگ‌های مرجانی توان مقابله با این تعداد را از دست می دهند.
مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: گرمایش زمین ، تغییرات اقلیم آب وهوا، تخریب زیستگاهها، ورود پساب های صنعتی وشهری، زهابهای کشاورزی، صیدبی رویه وغیرمسئولانه واستحصال زمین ازدریا ازعوامل تهدید محیط زیست دریایی است  که منجر به سفیدشدگی آبسنگ های مرجانی به عنوان دشمن طبیعی توتیا می شوند.
میرشکار ادامه داد: تقارن سفیدشدگی آبسنگ های مرجانی با تکثیر بسیار توتیا منجر به کاهش سلامت، قوه و توان آبسنگ های مرجانی شده و این گونه به علت ناتوانی در مقابله، افزایش جمعیت توتیا را رقم می زند.
وی افزود: قبل از اینکه آبسنگ مرجانی توانایی لازم برای مقابله را به دست آورد و احیا شود، به دلیل تعدد توتیاها، از سوی آن مصرف و از بین می روند.
مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طی این ماه و ماه آینده نشستی در بوشهر درباره افزایش توتیا و آبسنگ های مرجانی برگزار خواهیم کرد، امیدواریم بتوانیم تا هر چه سریعتر با سفیدشدگی آبسنگ های مرجانی و افزایش جمعیت توتیا مقابله کنیم.
میرشکارافزود: سه سالی می شود که توتیا در ایستگاه‌های پایشی دریایی جنوب کشور دیده می شوند .
وی گفت: استاندارد بین المللی جمعیت توتیا در هر مترمربع از بستر دریا حدود 4 مورد در نظر گرفته شده، اما در جزیره خارکو برای هر مترمربع بیش از 12 مورد توتیا دیده شده است.
مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی دریای خزر درباره توتیا ادامه داد: توتیای دریایی از خارپوستان خلیج فارس هستند که نقش عمده ای را ایفا می کنند، مهمترین نقش آن ها کنترل جلبک دریایی است، چراکه اگر جلبک ها افزایش یابند، گونه فوق با استفاده از جلبک دریایی رشد آن ها را کنترل می کند.
میرشکار ادامه داد: وقتی توتیا افزایش می‌یابد، سلامت آبسنگ های مرجانی کاهش پیدا می کند، چراکه وقتی آبسنگ ها زنده هستند، اجازه رشد جلبک را روی خود نمی دهند اما  وقتی ضعیف می شوند، مقاومت لازم را نداشته و جلبک ها روی آبسنگ ها مستقر و توتیاها هم برای استفاده از جلبک از آبسنگ ها استفاده می کنند.
وی افزود: بافت آهکی آبسنگ مرجانی به علت رشد جلبک ها توسط توتیا مصرف می‌شود.
مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما سالهای گذشته برنامه داشتیم که هر6ماه یک بار پایش جزایر را داشته باشیم اما در حال حاضر محیط زیست دریایی با مشکلاتی همچون نبود اعتبار لازم،نداشتن تجهیزات لازم ونیروی متخصص وکافی،نبود حضور یگان حفاظت محیط زیست دربخش دریاروبروست که باعث ازبین رفتن تخریب زیستگاه ها توسط ابزار آلات صیادی، لنگر انداختن و صید بی رویه ماهی ها و صید توتیا شده است.