دستگیری دو متخلف زنده گیری پرنده در پارک ملی کلاه قاضی اصفهان

دو متخلف زنده گیری 20 پرنده وحشی در پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی اصفهان دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.

ارسال کننده : علی شعبانزاده

علی اکبر نورزی نیا سرپرست اداره پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی در این باره اظهار داشت: دو متخلف زنده گیری پرندگان وحشی که در محدود دره گریژنه پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی اقدام به زنده گیری پرندگان وحشی کرده بودند توسط محیط بانان این منطقه دستگیرشدند.
وی گفت: از این دو متخلف پنج پرنده سهره و یک زرد پره سینه زرد کشف و ضبط شد.
نورزی نیا افزود: همچنین با بررسی های انجام شده مشخص شد یکی از این متخلفان به صورت حرفه ای اقدام به شکار و زنده گیری پرندگان می کند که با اعترافات این متخلف مبنی بر نگهداری پرندگان وحشی در منزل ، با حکم قضایی از محل زندگی این متخلف نیز بازرسی به عمل آمد که تعداد 11 پرنده وحشی سهره، یک سهره جنگلی ، سه زرد پره سینه زد و دوپرنده سار کشف و ضبط شد.
سرپرست اداره پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی اظهار اظهار داشت: این متخلفان همراه  با پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.
سهره پرنده ای آوازخوان در حدود 14 سانتی متر طول دارد و با رنگ آمیزی زیبا دیده می شود و به واسطه رنگ قرمز روشن و سیاه و سفید سر،رگه های زرد در بال های سیاه رنگ و دمگاه سفید، که در پرواز به خوبی دیده می شود.
این پرنده در باغ ها، پارک ها، کشتزارها، بوته زارها و دره های پوشیده از درخت تا ارتف 2200 متری به سر برده و زمستان ها در کشتزارها و مزارع باز، علفزارها و اراضی مخروبه دیده می شود و در درختان آشیانه می سازد.
زرد پره سینه زرد 15 سانتیمتر طول دارد، اندازه اش متوسط است و با منقار محکم قهوه ای کمرنگ و سفیدی در دم مشخص می شود. در پرنده نر صورت و بالای گلو سیاه و تارک بلوطی تیره است، که تا دمگاه امتداد دارد، و نوار بلوطی باریک در سینه اش دیده می شود. همچنین پرنده ی نر دارای زیر تنه  زرد روشن با نوارهای سفید در بال است پرنده ماده و پرنده جوان، در اولین پاییز، با ترکیبی ازرنگ کرمی سفید در نوارابرویی، خط کمرنگی در مرکز پیش تارک و نوار قهوه ای تیره در حاشیه های تارک، دیده می شود.
پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی در جنوب شرقی شهر اصفهان واقع شده است.
مساحت این پارک ملی کلاه قاضی بیش از 47 هزار هکتار و مساحت پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی بیش از سه هزار و 500 هکتاراست.
در این منطقه تاکنون 252 گونه گیاهی مانند کاسنی، درمنه، علف شور، بنه و بادام کوهی، 17 گونه پستاندار، 45 گونه پرنده و 11 گونه خزنده شناسایی شده است.

حیات وحش این منطقه شامل پلنگ، گرگ، کفتار، روباه، کل و بز، قوچ و میش، آهو، انواع پرندگان شکاری، انواع پرستو، چکاوک، چکچک، کبک و تیهو وکل و بز است.