مرگ پلنگی در سمنان به ضرب گلوله

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: بعدازظهر روز پنجشنبه یازدهم آذرماه، محیطبانان اداره پارک ملی توران بر اساس گزارش مردمی به محلی اعزام شدند که لاشه ی یک قلاده پلنگ ماده بالغ در نزدیکی لاشه ی یک قوچ وحشی شکار شده در دامنه ی شمالی کوه پیغمبر واقع در زمان آباد خارتوران دیده شده بود.

ارسال کننده : علی شعبانزاده

عباسعلی دامنگیر افزود: مشاهدات و بررسیهای اولیه سن این پلنگ را 3 سال تخمین زده کارشناسی حکایت از کشته شدن این پلنگ پس از شکار و تغذیه از لاشه ی شکار شده ی یک راس قوچ وحشی دارد و از آنجا که این زیستگاه در مراتع مشاع روستا واقع شده گمانه زنیها بر دست داشتن یکی از افراد بومی در این تخلف دلالت داشته و از انگیزه ی فرد ضارب اطلاعی در دست نیست.
وی با تقبیح این گونه رفتار با حیات وحش نادر کشور تاکید نمود: گزارش این واقعه به مقام قضایی تسلیم و ضارب یا ضاربین بر اساس شواهد موجود در صحنه ی جرم تحت پیگرد قضایی قرار گرفته اند.
دامنگیر با سپاس از دستور مساعد و پیگیری مقام قضایی و تلاش مامورین نیروی انتظامی، ابراز امیدواری کرد:  فرد خاطی در کوتاهترین زمان ممکن دستگیر شود.
وی خاطرنشان کرد: روستای زمان آباد در شرق پناهگاه حیات وحش توران در مجاورت ارتفاعات موسوم به کوه پیغمبر بعنوان یکی از بهترین زیستگاههای مجموعه ذخیره گاه زیست کره توران واقع و معیشت غالب مردم این روستا وابسته به دامداری سنتی است و در گذشته چند فقره خسارت پلنگ به دامهای اهلی گزارش شده بود لکن به دلیل کمبود شدید اعتبارات در این بخش غرامتی به آسیب دیدگان پرداخت نشد.
دامنگیر ادامه داد: باید توجه داشت که خسارات وارده از سوی حیات وحش به دامها و تاسیسات انسانی ناشی از تجاوز انسان به حریم زندگی و زیستگاه حیات وحش است نه تجاوز وحوش به سکونتگاههای انسانی.
وی عامل اصلی این قبیل خسارات به حیات وحش را فقدان منابع مالی جهت آموزش و تنویر افکار عمومی جوامع بومی و نیز کاهش شدید منابع لازم برای جبران خسارات وارده از سوی حیات وحش به روستائیان دانسته و از خسارت دیدگانی که تاکنون موفق به دریافت غرامت خود نشده اندت، پوزش طلبید.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان ابراز امیدواری کرد: تا در سال جاری و سالهای آتی با ارتقاء نگاه مثبت مسئولین اقتصادی کشور به موضوع محیط زیست و افزایش اختصاص اعتبار به این بخش شاهد پیشگیری از وقوع چنین حوادثی در آینده باشیم.