مفاد کنوانسیون های بازل، استکهلم و روتردام به سلامت انسان ها مرتبط است

دبیر اجرایی دبیرخانه کنوانسیون های بازل، استکهلم و روتردام گفت: پایبندی اعضاء کنوانسیون های بازل، استکهلم و روتردام به تعهدات بسیار اهمیت دارد زیرا فعالیت ها و تلاش های این کنوانسیون ها، محدود به حوزه محیط زیست نیست و به سلامت انسان ها مرتبط است.

ارسال کننده : علی شعبانزاده

 

‫مفاد کنوانسیون های بازل، استکهلم و روتردام به سلامت انسان ها مرتبط است‬‎ ile ilgili görsel sonucu

رولف پایت دبیر اجرایی دبیرخانه کنوانسیون های بازل، استکهلم و روتردام در مراسم امضاء توافق نامه ادامه استقرار مرکز منطقه ای بازل در تهران که ظهر امروز در محل سازمان حفاظت محیط زیست انجام شد، گفت: بر اساس ارزیابی هایی که داشتم، ایران به رغم دشواری تعهدات کنوانسیون های بازل، استکهلم و روتردام، کشوری مقید به تعهدات این کنوانسیون ها است.

پایت ضمن تاکید بر اهمیت پایبندی اعضاء کنوانسیون های بازل، استکهلم و روتردام به تعهدات، تصریح کرد: فعالیت ها و تلاش های کنوانسیون های بازل، استکهلم و روتردام، محدود به حوزه محیط زیست نیست و به سلامت انسان ها مرتبط است.

دبیر اجرایی دبیرخانه کنوانسیون های بازل، استکهلم و روتردام ضمن ابراز امیدواری برای ادامه مسیر همکاری ها با ج.ا.ایران در پی امضاء توافق نامه امروز، اظهار کرد: اکنون با دو چالش مهم در این منطقه مواجه هستیم. نخست آنکه کشورهای منطقه و از جمله ایران با رشد فزآینده بخش های اقتصادی و فعالیت های اقتصادی مواجه هستند و این موضوع به معنای ضرورت ایجاد  مدیریت یکپارچه پسماند به ویژه پسماند شیمیایی و خطرناک با توجه به این هدف گذاری اقتصادی در کشورهای منطقه است.

وی افزود: چالش دوم، مربوط به الزامات کنوانسیون بازل برای نقل و انتقال و دفع پسماندهای خطرناک است که فعالیتی چند بخشی با محوریت حفظ سلامت شهروندان است ولی اجرای این الزامات در منطقه آسیا، چالشی خاص محسوب می شود.

پایت خاطرنشان کرد: از این رو و با توجه به چالش های موجود، ظرفیت سازی و سرمایه گذاری اقتصادی برای بخش های تولید کننده پسماند از اهمیتی ویژه برخوردار است.

وی با اشاره به اضافه شدن کنوانسیون های استکهلم و روتردام به بازل در گذشته و تلاش ها برای الحاق رسمی کنوانسیون میناماتا (جیوه) به این سه کنوانسیون، ابراز امیدواری کرد: مرکز منطقه ای بازل بتواند فراتر از چارچوب های کنوانسیون بازل، فعالیت های خود به ویژه در دو حوزه ظرفیت سازی و ارائه خدمات مشورتی را توسعه دهد.

دبیر اجرایی دبیرخانه کنوانسیون های بازل، استکهلم و روتردام ضمن تاکید بر این موضوع که این کنوانسیون ها تنها محدود به پسماندها و محیط زیست نیست، تصریح کرد: اهداف این کنوانسیون ها را می توان به بسیاری از اهداف 17 گانه توسعه پایدار همچون برابری جنسیتی تعمیم داد و لازمه این امر، مداخله و همراهی و مشارکت تمام بخش های اقتصادی و مدیریتی است.