رونمایی از سند حمایت طلبی کنترل آلودگی هوا

گری لویس نماینده مقیم ایران در سازمان ملل متحد در مراسم رونمایی از سند جامعه حمایت طلبی آلودگی هوا که امروز در فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد، اظهار داشت: طوفان‌های شن و ماسه یکی دیگر از مسائل آلودگی هوای کشور ایران است که در سند جامعه حمایت طلبی کنترل آلودگی هوا  و کاهش تبعات آن بر سلامت به طور جزئی‌تر مورد توجه قرار نگرفته است.

ارسال کننده : نادر زندی

‫رونمایی از سند حمایت طلبی کنترل آلودگی هوا‬‎ ile ilgili görsel sonucu

 وی ادامه داد: مسأله طوفان‌های شن و ماسه بر سلامت مردم عقب ماندن کودکان از تحصیل، حمل و نقل، زیر ساخت ها و کشاورزی تأثیر خواهد گذاشت.

لویس تأکید کرد: صدای ایران در جامعه جهانی برای جلب توجه بیشتر دنیا در خصوص رفع مسأله ریزگردها شنیده شده به طوری که در طی چند سال اخیر سازمان ملل متحد سه قطعنامه برای مبارزه با ریزگردها به تصویب رسانده است.

نماینده مقیم ایران در سازمان ملل متحد گفت: ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست حضور فعالی در تدوین سند جامعه حمایت طلبی کنترل آلودگی هوا و کاهش تبعات آن بر سلامت داشته است.

وی افزود: هفته آینده ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران به همراه هلن کلارک رئیس برنامه توسعه سازمان ملل متحد و رئیس محیط زیست سازمان ملل متحد در نشست کپ 22 که در مراکش برای اجرا گذاشتن جزئیات قرارداد اقلیمی پاریس  برگزار می‌شود حضور خواهند داشت تا در خصوص معضل ریزگردها در منطقه خاورمیانه صحبت کنیم.

لویس تصریح کرد: علت برگزاری نشست مراکش این است که برای یک بار مسأله مهم ریزگردها را به مردم جهان گوشرد کرده و همکاری‌های منطقه‌ای را برای رفع آن جویا شویم تا این مسأله برای همیشه پایان یابد.

نماینده مقیم ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه اجرای راه حل‌ها برای مساله آلودگی هوا و ریزگردها آسان نخواهد بود، افزود: این مشکلات به دست انسان ایجاد شده و تغییر اقیلم آن را شتاب داده است، بنابراین امیدواریم به کمک‌ سازمان ملل متحد و کشورهایی که باعث به وجود آوردن ریزگردها شده‌اند به مشکلات توسعه‌ای پایان دهیم.

وی تأکید کرد: بحث آلودگی هوا امروزه برای جامعه ایران بسیار مهم است و حدود یک سال و نیمی می‌شود که در پیگیری تدوین سند جامعه کنترل آلودگی هوا و کاهش تبعات آن بر سلامت جامعه ایران هستیم.

نماینده مقیم ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: به کمک کارگروهی که در این حوزه فعالیت‌هایی را داشته‌اند در حال حاضر به برنامه سند جامعه کنترل آلودگی هوا و کاهش تبعات آن بر سلامت توجه لازم به عمل آمده و از این به بعد باید مشغول اجرای آن باشیم، سازمان ملل متحد بسیار خوشحال است که توانسته بخشی از این کارگروه باشد.

لویس گفت: سازمان ملل متحد در خلال برنامه توسعه ملل متحد از سال 2017 مشغول پیگیری مسأله آلودگی هوا است که 7 کارگزاری از کارگزاری‌های سازمان ملل متحد در این مسأله فعالیت کرده‌اند.