ضرورت گسترش کشت گلخانه‌ای و روش‌های نوین آبیاری در استان مرکزی

محمد حسینی در مورد مساله کمبود منابع آبی و سفره های زیرزمینی در استان مرکزی اظهار داشت: با توجه به افت آب های زیرزمینی و کمبود بارش طی سال های اخیر و اقلیم برخی مناطق این استان، مشکل کمبود آب در استان مرکزی جدی است و در سال های آتی هم اگر کمبود بارش ادامه داشته باشد با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد.

ارسال کننده : نادر زندی

‫ضرورت گسترش کشت گلخانه‌ای و روش‌های نوین آبیاری در استان مرکزی‬‎ ile ilgili görsel sonucu

وی افزود: مقرر شده انتقال آب از سد کوچری و هفتیان به استان مرکزی انجام شود اما علاوه بر آن، با توجه به میزان مصرف بالای آب استان مرکزی در بخش کشاورزی که ۹۰درصد است، نیاز است که نوع آبیاری کشاورزی در استان تغییر کند.

منابع آب در روش های سنتی آبیاری هدر می رود

رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی بیان کرد: همچنین در این مورد باید کشت گلخانه ای در استان افزایش یابد و کانال های آبرسانی را تکمیل کنیم چرا که بسیاری از منابع آب در کانال های آب سنتی به هدر می رود و این موضوع در بلندمدت موجب تشدید بحران کمبود آب می شود.

حسینی با اشاره به مشکل آلودگی هوا در استان مرکزی گفت: طی پنج ماه گذشته که مجمع نمایندگان مجلس دوره دهم استان مرکزی تشکیل شده، وحدت نظر نمایندگان استان در مورد پیگیری مساله آلودگی هوای اراک و سایر مناطق استان مرکزی خوب بوده و با پیگیری های جمعی که در رایزنی با سازمان محیط زیست کشور داشتیم، در برخی موارد به نتایجی رسیده ایم.

اختصاص اعتبار برای رفع مشکلات آلودگی هوا

وی افزود: در سفر اخیر رئیس جمهور و هیات دولت به استان مرکزی تصمیمات خوبی در رابطه با حفظ و احیای تالاب میقان و انتقال واحد آلاینده آندسازی آلومینیوم اراک به منطقه دور از شهر اخذ شده و اعتباراتی هم برای اجرای این مصوبات مدنظر قرار گرفته، از جمله آنکه ۳۰۰میلیارد تومان برای انتقال واحد آندسازی آلومینیوم اراک به منطقه دور از این شهر، تخصیص خواهد یافت.

رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی خاطرنشان ساخت: با توجه به ارزیابی هایی که در سال جاری انجام شده بیشتر روزهای آلودگی امسال در شهر اراک ناشی از آلودگی های طبیعی و وجود ریزگردها بوده که در این رابطه باید حفظ تالاب میقان به عنوان یک زیستگاه طبیعی که از بین رفتن آن موجب تبدیل این تالاب به کانون ریزگرد می شود، به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.

تجهیزات فرسوده مورد استفاده در صنایع عامل آلودگی است

حسینی تصریح کرد: موضوع دیگر که صنایع به عنوان بخش تاثیرگذار در آلودگی هوا به ویژه در شهر اراک باید مدنظر قرار دهند، بهره گیری از تکنولوژی های جدید و جمع آوری ماشین های فرسوده و کم بازده و آلاینده قدیمی است که در این صورت، بخش عمده از مشکل آلایندگی صنایع حل می شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی در پاسخ به خبرنگار مهر در مورد وضعیت کنونی واحدهای صنعتی استان مرکزی و نیمه فعال و غیرفعال بودن بسیاری از این واحدها، بیان کرد: طی ماه های اخیر جلسات متعددی با مسئولان ملی و مسئولان ارشد استان و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان انجام شده و خوشبختانه با آغاز روند اعطای تسهیلات به واحدهای صنعتی کوچک و متوسط تا حدودی این مشکلات در حال برطرف شدن است.

مشکل برخی صنایع بزرگ استان با تغییر مدیریت حل می شود

وی افزود: برخی صنایع بزرگ استان نیز امروز با مشکلات زیاد و شرایط حادی مواجه شده اند که مقرر شده با ارائه تسهیلات ویژه و یا تغییر مدیریت، مشکلات این صنایع رفع شود که به نظر می رسد با برخی تغییرات، از مشکلات آنها کاسته خواهد شد.

حسینی گفت: همانند استان های مرزی که در جنگ تحمیلی آسیب دیدند، استان های صنعتی نیز طی سال های اخیر در جنگ تحریم صدمه دیده اند و به همین دلیل صنایع با مشکلات متعددی مواجه شده اند که در این زمینه باید همکاری و مساعدت لازم با این واحدهای دچار مشکل، انجام شده و در راستای حل چالش های آنان قدم برداریم.