ضرورت ایجاد کارگروه تخصصی در مجلس برای احیای زاینده‌رود

موضوع اصلاح شرایط زیستی به‌منظور برخورداری جامعه از محیط زیست سالم و رعایت عدالت و حقوق بین‌نسلی، مدیریت جامع، هماهنگ و نظام‌مند منابع حیاتی (از قبیل هوا، آب، خاک و تنوع زیستی) و مدیریت تغییرات اقلیم و مقابله با تهدیدات زیست‌محیطی، نظیر بیابان‌زایی، گرد‌وغبار به‌‌ویژه «ریزگردها»، و خشکسالی و حفاظت کیفی آب‌های زیرزمینی از طریق اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری، به‌عنوان ارکان سیاست‌های کلی محیط زیست، مورد تصریح و توجه واقع شده است.

ارسال  کننده : نادر زندی

در شرایط فعلی، وضعیت محیط زیست کشور بحرانی‌تر و شکننده‌تر از آن است که بتوان به انتظار اقدامات معمول نشست. نقاط درحال شکل‌گیری فاجعه‌های زیست‌محیطی در گوشه و کنار کشور، سلامتی مردم را نشانه رفته‌اند. بدون مقابله عاجل و جدی با این تهدیدهای زیست‌محیطی، توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور به مخاطره می‌افتد و برنامه ششم توسعه قابلیت دستیابی به اهداف تعیین شده را نخواهد داشت.

حوضه زاینده‌رود، قلمرو وسیعی به مساحت تقریبی42000 کیلومتر مربع را شامل می‌شود و رودخانه زاینده‌رود این حوضه را زهکشی کرده و به تالاب گاوخونی ختم می‌شود. این پایاب حوضه، تالابی به‌وسعت تقریبی و متغیر 43 هزار هکتار، یکی از ارزشمند‌ترین انواع اکوسیستم آبی کشور است. طی سالیان اخیر، حقابه زیست‌محیطی تالاب بین‌المللی گاوخونی تامین نشده و مفیدترین اکوسیستم طبیعی به خطرناک‌ترین آن تبدیل گردیده و تداوم این وضعیت، در حالی‌که تنها یک درصد از وسعت این تالاب دارای آب است، گاوخونی را به کانون بزرگ تولید ریزگردهای سمی با قابلیت انتقال 1000 کیلومتر تبدیل خواهد کرد. این در شرایطی است که سه مرکز استان یزد، اصفهان و شهرکرد در فاصله کمتر از 200 کیلومتری تالاب و صدها شهر و آبادی در استان‌های تهران، مرکزی، سمنان، فارس، چهارمحال و بختیاری و یزد در فاصله کمتر از 500 کیلومتری آن قرار دارند.

عدم تامین حقابه‌های قانونی کشاورزان حوضه زاینده‌رود، بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی عمیقی را پدید آورده که در صورت عدم چاره‌جویی به موقع، پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی خواهد داشت.

تداوم و بقای کشاورزی در شرق اصفهان و پایاب زاینده‌رود، نه تنها لازمه تامین معیشت مردم منطقه و امنیت غذایی بسیاری از افراد کشور است؛ بلکه راهکاری برای جلوگیری از پیشروی کویر به‌سمت مرکز استان است تا چه زمانی می‌توان انتظار داشت مردم دردمند این دیار، نظاره‌گر رودخانه خشکیده و سفره‌های خالی باشند و هر روزه با صدها مشکل اقتصادی، درمانی و اجتماعی دست به گریبان بوده و صبورانه در آن منطقه باقی بمانند. برحذر باید بود از روزی که این سنگربانان سرزمین، در برابر تهاجم کویر، ناچار به ترک آبادی‌های‌شان شوند و کویر در پشت دروازه‌های شهر تاریخی اصفهان خیمه بزند.

در شرایط کنونی بیش از هر زمان، تاکید بر اصل حاکمیت قانون و نظارت بر اجرای مواد 158 و 159 قانون مدنی، قانون توزیع عادلانه آب و نظارت بر عملکرد وزارت نیرو در جهت اجرای صحیح و فوری مصوبات جلسات دهم، سیزدهم و بیست و چهارم شورای عالی آب، به‌عنوان بالاترین نهاد تصمیم‌گیر حوضه آب کشور و رها‌سازی حقابه زیست‌محیطی تالاب گاوخونی و احیای زنده رود، ضروری است.

براساس اصل84 قانون اساسی، نمایندگان در برابر تمام ملت مسئولند و بدین جهت، صدای رسای همه مردم این سرزمین محسوب می‌شوند.

از یکایک شما عزیزان خواهشمندم فارغ از تمام دیدگاه‌های سیاسی و منطقه‌ای، با نظارت هرچه بیش‌تر بر عملکرد نهادهای مسئول، به‌ویژه وزارت نیرو در مدیریت منابع موجود آب کشور و توجه به اجرای سیاست‌های کلی محیط زیست، به مساله حوضه زاینده‌رود و اختصاص بودجه «ستاد احیای این حوضه از سرچشمه تا تالاب گاوخونی»، به‌عنوان موضوعی ملی و فراملی نگریسته شود و با ایجاد کارگروه‌های تخصصی در کمیسیون‌های کشاورزی، آب و منابع طبیعی، اقتصاد و امنیت ملی و دیگر کمیسیون‌های مربوطه، با عزم، همت و اتحاد جمعی، تلاشی مضاعف در حل بحران‌های شکل گرفته و پیش‌رو در حوضه‌ها و تالاب‌های ایران، به‌ویژه حوضه زاینده‌رود، این بزرگ‌ترین رود فلات مرکزی ایران و تالاب بین‌المللی گاوخونی، صورت گیرد.