احداث سیستم تصفیه فاضلاب شهری تنها راه حل جلوگیری از ورود فاضلاب ناخوانده به اراضی کشاورزی

رئیس اداره حفاظت محیط زیست رباط کریم در جلسه کارگروه آب و کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان گفت: یکی از مشکلات پیش روی کشاورزان، ورود فاضلاب ناخوانده به نهرهای کشاورزی است.

ارسال کننده : حمید نعیمی (کوروش)

زمين كشاورزي

ایوب زارع با بیان اینکه اکثر کشاورزان منطقه از حق آبه کانالهای محمدیه و نواب برای آبیاری استفاده می کنند گفت: فاضلابهای شهری پس از خارج شدن از محدوده شهر بدون هیچ گونه مدیریتی وارد نهرهای کشاورزان شده و به عنوان میهمان ناخوانده با آب کانالهای یاد شده مخلوط و وارد بعضی از اراضی کشاورزی می شود و از اینرو موجب اعتراض کشاورزان نیز شده است .

زارع ادامه داد: تنها راه حل برای برون رفت از این مشکل اهتمام بیشتر دستگاههای خدمات رسان ازجمله شهرداریها و آبفا برای مدیریت فاضلابهای شهری بوده تا با همکاری ، اعتبار ویژه ای برای احداث سیستم تصفیه فاضلاب شهری اختصاص یابد.
وی با اشاره به تغییر کاربری اراضی کشاورزی به مراکز غیرمجاز تولید خصوصاً ذغالگیری توسط افراد سودجو خاطر نشان کرد: این تخلف منجر به تخلف زیست محیطی می گردد لذا باید از ابتدا جلوی تغییر کاربری گرفته شود و همچنین تغییر نوع فعالیت اراضی به احداث گلخانه و تغییر الگوی کشت می‌بایست متناسب با اقلیم منطقه و حفظ کاربری باغها باشد. ازاینرو در مواقع خشکسالی و کمبود آب ، مدیریت اصولی در آبیاری اراضی می‌تواند نقش بسزایی در جلوگیری از هدررفت آب داشته باشد.
بر اساس گزارش سایت سامات، رئیس اداره حفاظت محیط زیست رباط کریم با اشاره به اینکه طرح آبیاری قطره ای یکی از راه کارهای مفید در ارتقای بهره وری آبیاری اراضی کشاورزی است ، تصریح کرد: در این جلسه مقرر شد نمایندگان ادارات فرمانداری ، محیط زیست ، جهاد، بخشداری، نیروی انتظامی و آب و فاضلاب بازدید مستمر و دورهای از اراضی کشاورزی به عمل آورده و با استفاده کنندگان فاضلاب برخورد قانونی کند.