نیویورک تایمز حقیقت تلخ تراریخته را افشا کرد

 ترس استفاده از محصولات دستکاری شده ژنتیکی سال هاست که نیازمند تحقیق و آمار کافی بوده است، اما یک بررسی گسترده توسط نیویورک تایمز نشان می دهد یکی از اساسی ترین حقایق این ماجرا نادیده گرفته شده است؛ اینکه: کشت محصولات دستکاری شده ژنتیکی در ایالات متحده و کانادا که بیشترین مصرف را دارند، نه تنها از شتاب کاهش کاشت محصولات زراعتی نکاسته، بلکه در کل استفاده از سموم شیمیایی را افزایش داده است.

ارسال کننده : نادر زندی


بیست سال پیش، اکثر کشورهای اروپایی اصلاح ژنتیکی مواد خوراکی را رد کردند، در حالی که در همان زمان در ایالات متحده و کانادا از این موضوع استقبال زیادی شد. تحقیقات نیویورک تایمز با استفاده از اطلاعات سازمان ملل نشان می دهد وعده حامیان و سازندگان محصولات تراریخته از واقعیت به دور است.

تجزیه و تحلیل آمارهای سازمان ملل متحد نشان داد که ایالات متحده و کانادا هیچ مزیت قابل توجهی در عملکرد خود به دست نیاورده اند و این آمار با کشاورزی غرب اروپا و در کشورهای نسبتا مدرن مانند فرانسه و آلمان مقایسه شده اند. تاجران تراریخته وعده داده بودند که محصولات دستکاری ژنتیکی نیاز برای آفت‌ کش را کاهش خواهند داد. اما نیازی به تراریخته نیست؛ در فرانسه که از تراریخته‌ استفاده نمی شود، استفاده از آفت‌کش به ‌طور قابل توجهی کاهش یافته است. اما در ایالات متحده با اینکه استفاده از مواد شیمیایی حشره‌ کش و قارچ ‌کش کاهش یافته، کشاورزان ناچار شده‌اند مقادیر بیشتری از سموم کشنده علف‌ هرز استفاده کنند. استفاده از علف کش در امریکا افزایش یافته و حتی برای محصولات عمده مانند ذرت، سویا و پنبه استفاده زیادی از علف کش در محصولات تراریخته وجود داشته است. 

در حالیکه در اروپا از دو سم علف کش و حشره کش به ندرت استفاده می شود، استفاده از سموم در ایالات متحده و کانادا  تا 21 درصد افزایش یافته است.

 آمار نشان می دهد در حالی که کشاورزان کانادا دانه‌های دستکاری‌ شده ژنتیکی (تراریخته) و کشورهای اروپایی ارقام عادی و کلاسیک را کشت کردند، عملکرد بلند مدت هر دوی این مناطق یکسان بوده است. در مورد ذرت نیز آمارها نشان می‌دهد در سه دهه گذشته، روند عملکرد ذرت در اروپای غربی تا حد زیادی با ایالات متحده یکسان بوده است. بازده رشد چغندر قند در غرب اروپا بیشتر از ارقامی است که در ایالات متحده کشت شده است. 

تاجران محصولات تراریخته آنقدر درگیر جا انداختن تراریخته‌ها بوده اند که پس از معامله شرکت مونسانتو، رئیس بخش علوم زراعی بایر، ، لیام کاندون، گفت: “محصولات تراریخته در اروپا چندان پذیرفته نیستند، اما بسیاری در سراسر جهان ممکن است آن را قبول کنند و ما ترجیح می دهیم به بازار و تقاضا توجه کنیم.”  حال با افشای حقایق تلخ راجع به تراریخته باید دید کشورها چه تصمیمی می گیرند.