عاملین شکار غیرمجاز چهار کل، بز و قوچ وحشی در مرز ترکمنستان دستگیر شدند


اوایل هفته گذشته نیروهای یگان محیط زیست شهرستان شیروان در استان خراسان شمالی، حین گشت و کنترل و سرشماری حیات وحش در منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی متوجه رد مشکوک یک الاغ و چند نفر بصورت پیاده در منطقه شدند.

ارسال کننده : نادر زندی

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شیروان در این باره گفت: محیط بانان به ردزنی پرداخته و رد افراد مشکوک و الاغ را تا نوار مرزی ایران و ترکمنستان تعقیب نمودند.

مهندس حمید فخرانی اظهار داشت: مامورین متوجه شدند که افراد مورد نظر پس از عبور از مرز وارد خاک ترکمنستان شده اند، بنابراین در منطقه به کمین نشستند.

تصویر برداری نامحسوس از شکارچیان متخلف حین حمل لاشه های شکار بوسیله یک الاغ

محیط بانان سه شبانه روز در ارتفاعات بیتوته کرده و نهایتا در روز چهارم متوجه چهار فرد مسلح شدند که به همراه یک الاغ در حال بازگشت از مرز ترکمنستان و ورود به داخل خاک کشور هستند.

محیط بانان به تعقیب متخلفین پرداخته و منتظر فرصت مناسبی شدند تا برای دستگیری آنان اقدام کنند.

پس از آنکه شکارچیان در محلی برای استراحت اقامت نموده و کفش های خود را از پا خارج کرده بودند، مامورین جهت برخورد قانونی با متخلفین وارد عمل شدند.

……………تصویر برداری نامحسوس از شکارچیان متخلف حین حمل لاشه های شکار بوسیله یک الاغ

متخلفین پس از مشاهده محیط بانان از یکدیگر جدا شده و با پای پیاده پس به جای گذاشتن کلیه وسایل به سمت کوه متواری شدند.

محیط بانان یکی از متخلفین را که اسلحه به همراه داشت دستگیر نموده و سه نفر دیگر موفق شدند از دست مامورین بگریزند.

در بازرسی از متهم دستگیر شده و وسایل بجا مانده از شکارچیان متخلف لاشه کامل یک کل، یک بز و دو قوچ وحشی اوریال به همراه یک اسلحه گلوله زنی برنو بلند، دو دوربین چشمی و سایر ادوات شکار کشف و ضبط گردید.

متهم دستگیر شده پس از تشکیل پرونده جهت رسیدگی به جرم به دادسرا معرفی در جریان بازجویی ها هویت سه متخلف فراری را نیز به دادسرا اعلام نمود.

متخلفین متواری نیز پس از شناسایی از سوی مراجع قضایی احضار و روز بعد هر سه نفر که از اهالی روستای سرانی هستند در دادسرا حضور یافتند.

متهمین با دستور مقام قضایی بصورت موقت روانه زندان شده و بزودی به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی محاکمه خواهند شد.

شکارچیان علی رغم ادعای مجوز دار بودن اسلحه کشف شده، تا این لحظه مجوزی در این رابطه ارائه ننموده اند.

………………….لاشه کامل یک کل، یک بز و دو قوچ وحشی اوریال کشف شده از شکارچیان متخلف

بر اساس آخرین نرخ بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه  ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک کل یا قوچ وحشی معادل یکصد میلیون ریال تعیین شده است. بنابراین متهمین می بایست مبلغ چهارصد میلیون ریال به حساب دولت واریز نمایند.

همچنین متهمین در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی در منطقه حفاظت شده محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهند شد.

بر اساس ماده ۱۴ قانون شکار و صید اسلحه و مهمات کشف شده تا اتمام رسیدگی به پرونده و تعیین تکلیف از سوی دادگاه، توقیف و در اختیار اداره محیط زیست می باشد.

مقام قضایی می تواند با استناد به ماده مذکور و ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی نسبت به ابطال مجوز حمل سلاح کشف شده (در صورت داشتن مجوز) اقدام و دستور مصادره اسلحه های مربوطه به نفع دولت را صادر نماید
.