عامل صید غیرمجاز دو ماهی آزاد در استان گیلان دستگیر شد

در جریان عملیات مشترک نیروهای یگان حفاظت محیط زیست آستارا و تالش، صیاد متخلفی که در یکی از رودخانه های حوزه غرب استان گیلان اقدام به صید غیرمجاز دو عدد ماهی آزاد کرده بود در حین ارتکاب جرم بازداشت شد.

ارسال کننده : احسان فتاحی

به گزارش روابط عمومی محیط زیست گیلان، گونه ماهی آزاد دریای خزر از گونه های در خطر انقراض می باشد که صید آن در دریا و رودخانه های شمال کشور ممنوع است.

بر اساس آخرین نرخ بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه  ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید غیرمجاز هر یک عدد ماهی آزاد معادل ۷/۵ میلیون ریال تعیین شده است. بنابراین مصیاد متخلف می بایست مبلغ پانزده میلیون ریال به حساب دولت واریز نماید.

متاسفانه این ماهی بسیار با ارزش در فهرست گونه های در شرف انقراض محسوب میشود.

………………………………دو عدد ماهی آزاد کشف شده از صیاد متخلف در استان گیلان

ماهیان آزاد همه ساله برای تخم ریزی وارد رودخانه هایی می شوند که دارای شرایط مناسب زیستی باشند و لابه لای سنگ های بستر رودخانه تخم ریزی نموده و با اینکار چرخه زیستی خود را تکمیل می کنند.

در سالیان اخیر به دلیل تخریب و آلودگی رودخانه ها و برداشت بیش از اندازه و غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه ها عملا زایشگاه ماهیان آزاد نابود شده است و این گونه ارزشمند با رها کردن تخم های خود در مکان های نامناسب عملا فرصت زادآوری و بقای نسل را ازدست می دهد.

از طرفی گونه های مهاجم و غیربومی آبزی نیز با تغذیه از تخم این ماهی، مسیر تولیدمثل ماهیان آزاد دریایی را به بن بست ختم می کنند.