ایلامی ها امسال 22 روز گرد و غبار تنفس کردند

فرستنده:حسین محمودی

ایلام- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: داده های ایستگاه سنجش ذره های معلق در آسمان ایلام نشان داد که شهروندان ایلامی امسال تاکنون، 22 روز هوای آلوده و خارج از شاخص استاندارد تنفس کرده اند.
ایلامی ها امسال 22 روز گرد و غبار تنفس کردند
ˈغلامحسین کاظمیˈ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: آلوده ترین ماه در امسال ، خرداد با هشت روزبود

وی افزود: اکنون افزون بر مرکز استان، سه ایستگاه سنجش ذره های معلق در هوا در شهرهای ایوان، مهران و دهلران فعال است که اطلاعات و داده های آنها هر روز از سوی کارشناسان محیط زیست بررسی و پایش می شود.

وی ادامه داد: پایش روزانه این ایستگاه ها سبب می شود در مواقع بروز پدیده گرد و غبار، برای گرفتن تصمیم اصولی و فوری، اطلاع رسانی لازم به ستاد مدیریت بحران استانداری و دیگر دستگاه های متولی انجام شود.

کاظمی یادآور شد: ایلام با 430 کیلومتر مرز مشترک با عراق جزو استان های درگیر گرد و غبار مناطق بیابانی این کشور به شمار می رود.

به گزارش ایرنا، پدیده گرد و غبار که به ریزگردهای عربی مشهور شده در چند سال گذشته افزون بر تهدید زندگی مردم، زیان غیرقابل جبرانی به محیط زیست، منابع طبیعی و بخش کشاورزی، زنبورداری و دامپروری استان های مرزی نوار باختری کشور از جمله ایلام وارد کرده است.

خشکیدگی حدود نیمی از 630 هزار هکتار عرصه جنگلی استان ایلام از جمله درختان کهن و گشن بلوط و نیز کاهش جمعیت کلنی زنبور، نابودی هزاران هکتار زمین زیر کشت و آلودگی منابع آبی در کنار بروز بیماری قلبی، ریوی و آسم از آثار زیانبار گرد و غبار وارداتی از کشورهای عربی همسایه است