ایجاد 25 مدرسه محیط زیستی/ توسعه آموزشهای زیست محیطی در مدارس

فرستنده:حسین محمودی

رئیس سازمان محیط زیست و وزیر آموزش و پرورش هدف از امضای تفاهم نامه همکاری مشترک را توسعه آموزش و رفتار زیست محیطی در دانش آموزان توصیف کردند .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست پام ، معصومه ابتکار در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه همکاری سازمان محیط زیست با آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران گفت: هدف ما از تعامل با آموزش و پرورش توسعه همکاریهای زیست محیطی و تغییر رفتار نسبت به این موضوع در آموزش و پرورش کشور است.


وی در پاسخ به خبرنگار مهر درباره دلیل عدم افزایش مدارس سبز توضیح داد: راه اندازی مدارس سبز در نتیجه تعاملات گذشته با آموزش پرورش بود که تاکنون نیز 24 یا 25 مدرسه زیست محیطی راه اندازی شده است، اما مهمتر از آن تغییر رفتار و نگرش نسبت به موضوع محیط زیست در مدارس و کلاسهای درس است.
ابتکار درباره وظایف محیط زیست در مقابل آموزش و پرورش گفت: وظیفه ما تعیین جهت گیری ها، مبانی علمی، کمک به تامین اطلاعات زیست محیطی برای درج در کتابهای درسی است. همچنین می توان از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد در استانهای مختلف برای انتقال تجربیات حفظ محیط زیست استفاده کرد.

رئیس سازمان محیط زیست کشور درباره نگاه آموزشی به استانها با توجه به بحرانهای زیست محیطی توضیح داد: قطعاً بخشی از آموزشهای ما برای تغییر در الگوهای رفتاری و اصلاح رفتار به صورت استانی برای استانهایی که مشکلات حاد زیست محیطی دارند، خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش: مدارس کشور سبز می شوند

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش گفت: با اجرای مفاد این تفاهم نامه مدارس سراسر کشور سبز و حافظ محیط زیست می شوند.

علی اصغر فانی هم روز یکشنبه در حاشیه امضای تفاهم نامه همکاری بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: یکی از رسالت های آموزش و پرورش توسعه فرهنگ مشارکتی زیست محیطی است.
وی افزود: 12 میلیون دانش آموز در سراسر کشور پتانسیل بسیار خوبی برای توسعه فرهنگ زیست محیطی و آموزش برای حفظ آن است و از آنجا که شخصیت دانش آموزان در سنین مدرسه شکل می گیرد از این رو با یک برنامه ریزی علمی می توان به این هدف دست یافت.
*** اجرای مفاد تفاهم نامه از فردا
فانی درباره زمان آغاز به کار مفاد تفاهم نامه مشترک بین سازمان حفاظت محیط زیست زیست و آموزش و پرورش گفت: اجرای مفاد این تفاهم نامه بدون تلف کردن وقت و از فردا آغاز می شود.
وی افزود: البته وارد کردن مطالب زیست محیطی در کتاب های درسی به زمان نیاز دارد و از آنجا که تالیف برخی کتاب های درسی سال 93 به پایان رسیده ، وارد کردن این مطالب به سال تحصیلی 94 موکول می شود اما اگر هنوز کتابی برای سال تحصیلی 93 تالیف نشده باشد در صورت امکان مطالب زیست محیطی در آنها گنجانده می شود.
*** رتبه بندی معلمان
وزیر آموزش و پرورش درباره لایحه رتبه بندی معلمان توضیح داد: این لایحه در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است و به محض نتیجه گیری بررسی ها، اطلاع رسانی می شود.
وی درباره تفاوت پیش نویس جدید لایحه رتبه بندی معلمان نسبت به پیش نویس قبلی گفت: از پیش نویس قبلی هم استفاده شده است، اما پیش نویس جدید کاملتر است و با عملیاتی تر شدن لایحه به سمت اجرایی شدن پیش خواهیم رفت.
*** راه اندازی شبکه سلامت
وزیر آموزش و پرورش گفت: چند روز پیش در مورد راه اندازی شبکه سلامت با رییس سازمان صدا و سیما دیدار داشتم که با کلیات راه اندازی آن موافقت شد و اکنون قرار است از سوی آموزش و پرورش نامه ای تهیه و تدوین شود که بعد از تهیه انرا به صدا و سیما ارسال خواهیم کرد.
*** مذاکرات بیمه طلایی فرهنگیان
فانی گفت: کار کارشناسی برای بررسی تمام جوانب بیمه طلایی معلمان در حال انجام است اما این کار به زمان زیادی نیاز دارد، برخی بررسی ها به نتیجه رسیده و برخی هنوز در دست اقدام است اما زمانی که به نتیجه برسد اطلاع رسانی خواهیم کرد.
*** باید و نباید تلفن همراه دانش آموزان
وزیر آموزش و پرورش درباره تلفن همراه دانش آموزان در مدارس اظهارداشت: قطعا مانع استفاده از تلفن همراه و یا هر وسیله دیگری که موجب افت تحصیلی دانش آموزان در مدارس شود ، خواهیم شد.
وی در پاسخ به این سوال که در بسیاری کشورها تلفن همراه مخصوص دانش آموزان وجود دارد گفت: شرایط کشورها با هم متفاوت است و ما هم بنا بر شرایط کشور خودمان برنامه ریزی می کنیم.