بیمه نام پلنگ ایرانی

در ۲۶ اسفندماه ۱۳۹۴ برای اولین بار و بر اساس تفاهم نامه ای مابین سازمان حفاظت محیط زیست، شرکت بیمه ما و صندوق ملی محیط زیست به منظور اجرایی شدن مدل بیمه پلنگ ایرانی که یکی از اقدامات طراحی شده طی برنامه ملی عملیاتی حفاظت و مدیریت پلنگ در ایران است، صادر شد.

ارسال کننده : مهتاب کلانتری

طی ماه های گذشته، ساز و کار اجرای این برنامه که ساختار وسیعی دارد، ایجاد شده است و پرونده های خسارات بر اساس شیوه نامه مربوطه تکمیل و به صورت دوره ای جمع آوری و به شرکت بیمه ما اعلام شده است.

بر این اساس، اولین سری خسارات تحت پوشش «بیمه نامه جامع پلنگ ایرانی» برای پرونده های تکمیل و تایید شده، طی مراسمی در استان بوشهر، در تاریخ چهارشنبه ۱۳ مردادماه ۱۳۹۵ پرداخت شد.

پرونده های پرداخت شده خسارات به شرح زیر می باشد:

۱- پرداخت خسارات مربوط به تلف شدن یک نفر شتر متعلق به آقای محمد امین شهداد زهی در جریان حادثه مورخ ۱۳۹۵/۴/۲۳ در استان سیستان و بلوچستان

۲- پرداخت خسارات مربوط به تلف شدن بز اهلی متعلق به آقای نادر نظام زاده در جریان حادثه مورخ ۱۳۹۵/۱/۲۵ در استان بوشهر

۳- پرداخت خسارات مربوط به تلف شدن بز اهلی متعلق به آقای حبیب الله برزکار در جریان حادثه مورخ ۱۳۹۵/۱/۲۲ در استان بوشهر

۴- پرداخت خسارات مربوط به تلف شدن بز اهلی متعلق به آقای محمد قلی زنگنه در جریان حادثه مورخ ۱۳۹۵/۱/۹ در استان بوشهر

۵- پرداخت خسارات مربوط به تلف شدن گوسفند اهلی متعلق به آقای حسنعلی قبادی در جریان حادثه مورخ ۱۳۹۵/۱/۱۵ در استان بوشهر

۶- پرداخت خسارات مربوط به تلف شدن بز اهلی متعلق به آقای حمید ایزدپناه در جریان حادثه مورخ ۱۳۹۵/۱/۱۳ در استان بوشهر

۷- پرداخت خسارات مربوط به تلف شدن بز اهلی متعلق به آقای شهباز وطنخواه در جریان حادثه مورخ ۱۳۹۵/۲/۱ در استان بوشهر

۸- پرداخت خسارات مربوط به تلف شدن بز اهلی متعلق به آقای کرامت الله کشتگر در جریان حادثه مورخ ۱۳۹۵/۲/۲۷ در استان بوشهر

۹- پرداخت خسارات مربوط به تلف شدن گوسفند اهلی متعلق به آقای عبدالحسین رضایی جعفرلو در جریان حادثه مورخ ۱۳۹۵/۱/۱۸ در استان بوشهر

۱۰- پرداخت خسارات مربوط به تلف شدن بز اهلی متعلق به آقای شهباز مصدق در جریان حادثه مورخ ۱۳۹۵/۲/۷ در استان بوشهر

به طور کلی موارد خسارات پرداخت شده مربوط به دام طی سری اول پرداخت خسارات پرونده های تکمیل شده تحت پوشش «بیمه نامه جامع پلنگ ایرانی» معادل مبلغ تقریبی ۱۲,۵۰۰,۰۰۰ تومان بوده است.

در این برنامه همچنین، خسارات وارده شده به محیط زیست به دلیل اتلاف دو پلنگ یک مورد در استان کهگیلویه و بویراحمد در منطقه خرم ناز مورخ ۱۳۹۵/۱/۳۰ و یک مورد در استان گلستان در منطقه مشکین جای مورخ ۱۳۹۵/۴/۱۵ بر اساس میزان توافقی معادل ۶۰ میلیون تومان برای هر یک از موارد یاد شده (مجموعا ۱۲۰ میلیون تومان) در وجه صندوق ملی محیط زیست پرداخت شد که مطابق تفاهم نامه فیمابین این مبلغ تحت نظارت اداره کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست به منظور رفع عوامل تهدید و بهبود وضعیت حفاظتی پلنگ ایرانی در زیستگاه آن هزینه می گردد.

مدارک مربوط به یک پلنگ تلف شده در پادنا که در تاریخ ۱۳۹۵/۱/۳ کشف شده بود نیز توسط اداره کل حفاظت و مدیریت شکار و صید بررسی و به دلیل قدیمی بودن لاشه که نشانگر وقوع حادثه قبل از تاریخ صدور بیمه نامه می باشد، جهت اعلام خسارت مورد تایید قرار نگرفت و پرونده آن مختومه شد.

گفتنی است خسارات متعددی از سایر استان ها نیز به صورت اولیه اعلام شده و تعدادی از پرونده های مربوط به پرداخت خسارات نیز تکمیل شده است که مراحل پرداخت آنان بر اساس ساز و کار ایجاد شده انجام و مستقیما به فرد خسارت دیده پرداخت می گردد.

همچنین در این مراسم ضمن پرداخت خسارات افراد محلی در مراسمی با حضور علی تیموری مدیر کل حفاظت و مدیریت شکار و صید، حسین دلشب مدیر کل حفاظت محیط زیست بوشهر، سعید زرین فر معاون توسعه انسانی استانداری بوشهر و مجید صفدری مدیر عامل شرکت بیمه ما و برخی دیگر از مدیران کل دستگاه های اجرایی استان بوشهر از سه نفر از افراد محلی تاثیر گذار در خصوص حفاظت از حیات وحش و بالاخص پلنگ ایرانی نیز تقدیر شد.

پس از اتمام این مراسم، علی تیموری مدیر کل حفاظت و مدیریت شکار و صید و حسین دلشب، مدیر کل حفاظت محیط زیست بوشهر و صادق پورسالم رییس شهرستان دشتستان استان بوشهر ضمن حضور در یکی از روستاهای شهرستان دشتستان و بازدید از شرایط محلی و آغل دام های افراد خسارت دیده و گفتگو با آنان و شنیدن مسایل و مشکلاتشان، خسارات سه خانوار دیگر که در مراسم حضور نیافته بودند را به ایشان پرداخت نمودند.

همچنین طی این مراسم از آرزو صانعی طراح مدل بیمه پلنگ ایرانی، شبنم سعیدا تنظیم کننده بیمه نامه و حمیدرضا عسگریان، سعیدطاهری و امیرحسین داداشی همکاران تهیه بیمه نامه پلنگ تقدیر شد.

صدور «بیمه نامه جامع پلنگ ایرانی» اقدام بسیار خوب و مفیدی که در صورت اجرای صحیح می تواند تا حد زیادی از تقابل دامداران با پلنگ و در نتیجه تلفات این گونه ارزشمند بکاهد.

«شرکت بیمه ما»  وابسته به بانک ملت برای اجرای «بیمه نامه جامع پلنگ ایرانی» هیچ هرینه ای را به عنوان حق بیمه از سازمان حفاظت محیط دریافت نکرده و این اقدام ارزشمند مادی و معنوی را در راستای مسئولیت های اجتماعی خود انجام داده است.

افزایش میزان ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار پلنگ از ۵۰ میلیون ریال به ۸۰۰ میلیون ریال از شهریورماه سال گذشته همچنین اجرای طرح «بیمه نامه جامع پلنگ ایرانی» باعث شده است اقدام به شکار پلنگ و همچنین تلاش دامداران برای ازبین بردن پلنگ ها تا حد زیادی کاهش یاید.

در ۱۳۰ روز نخست سال جاری سه پلنگ (کیاسر ، کردکوی ، یاسوج) به دلایل مختلف در کشور ازبین رفته اند. این درحالی است که در دوره زمانی مشابه (۱۳۰روز نخست) در سال گذشته سیزده پلنگ از بین رفته بودند.