وقوع 4610 مورد شکار غیرمجاز طی 9 ماه اول امسال

فرستنده:فاطمه تابع بردبار

222-213

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از وقوع 4610 مورد شکارغیرمجاز، زنده گیری، آماده به شلیک و شکار طی 9 ماهه اول امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار«محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمدعلی کیخا در همایشی که به مناسبت روز جهانی حیات وحش در سالن اجتماعات سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شده بود، افزود: وقوع این تخلفات در حالی است که امسال کل مجوزهای شکار صادر شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست 357 مورد بوده است.

وی ادامه داد: همچنین طی 9 ماه اول امسال 1050 فقره شکار پرنده و 72 هزار صید غیرمجاز داشته ایم. علاوه بر آن 3897 سلاح مجاز و غیرمجاز جنگی از متخلفان گرفته شده است.

وی با بیان اینکه وجود اسلحه‌های غیرمجاز در دست متخلفان یکی از تهدیدات اصلی حیات وحش کشور است، افزود: استراتژی‌ سازمان حفاظت محیط زیست عدم صدور پروانه شکار حیات وحش است که به همین منظور از متخصصین، فعالان محیط زیست و حتی شکارچیان 31 استان برای هم اندیشی در باره این موضوع دعوت کرده‌ایم تا به راهکار صحیحی دست پیدا کنیم.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به شهادت 116 و جانبازی 124 نفردرعرصه حفاظت از محیط زیست اظهار کرد: دور از شان و منزلت ملت ایران است که هنوز هم برای حفاظت از محیط زیست شهید و جانباز بدهیم.

وی درباره چالش‌های پیش روی حیات وحش و تنوع زیستی کشور افزود: قاچاق حیوانات، وجود اسلحه‌های غیرمجاز و توسعه ناپایداراز جمله مهمترین مسائلی هستند که تاثیرات مخرب آن را در حوزه منابع آب، تالاب‌های کشور، جنگل‌ها، مراتع، افت آبهای زیرزمینی و نابودی حیات وحش مشاهده می‌کنیم که خوشبختانه رویکرد مثبت رئیس جمهور و تعصب زیست محیطی مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست باعث شده که به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.

کیخا اضافه کرد: تصویب ایجاد دفتر توسعه پایدار و محیط زیست در دستگاه‌های کشور از جمله مهمترین مواردی بود که با تشکیل شورای عالی محیط زیست اتفاق افتاد. همچنین مصوبات دولت قبلی نیز که مغایر با محیط زیست بود ملغی و یا اصلاح شد.

وی با اشاره به مسائل مربوط به خشکسالی، تغییر اقلیم و اثرات ناشی از آن اظهار کرد: باید مانند هر جای دیگر دنیا خود را با تغییرات اقلیمی سازگار کرده و شیوه‌های تولید گذشته را تغییر دهیم.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در حوزه بیماریهای حیات وحش نیز نیازمند اقدامات جدی هستیم، افزود: نمونه این مسئله را در بیماری گوزن‌های زرد خوزستان و نابودی آنها دیدیم که هیچ اطمینانی نیست این اتفاق تکرار نشود. همچنین سازمان دامپزشکی نیز باید در زمینه آموزش نیروهای خود برای بروز کردن اطلاعات اقدام کند.

وی با اشاره به بوجود آمدن جریان‌های زیست محیطی و در اولویت قرار گرفتن محیط زیست گفت: حرکت خوبی که به وجود آمده بی سابقه است که تلاش می‌کنیم با جمع بندی مبانی نظری حفاظت از محیط زیست را به نحو احسن انجام دهیم.