آب هرسین غیرقابل شُرب اعلام شد

معاون بهداشتی  اعلام کرد که: آب هرسین غیرقابل شرب بوده و شهروندان جدا از نوشیدن آن خودداری کنند.

ارسال کننده : احسان فتاحی

آب هرسین غیرقابل شُرب اعلام شد

پس از نزدیک به ١٠ روز از کدری و آلودگی آب شرب هرسین در استان کرمانشاه، مسئولان بهداشتی این شهر به غیرقابل مصرف بودن آن اذعان کردند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به نقل از معاون بهداشتی خود اعلام کرد که: آب هرسین غیرقابل شرب بوده و شهروندان جدا از نوشیدن آن خودداری کنند.

هم‌اکنون آب آشامیدنی داخل لوله‌ها از نظر استانداردهای متعارف، چند درجه خطرناک و زیان‌آور تشخیص داده شده است.

آب غیرآشامیدنی هرسیندکتر شکیبا با اعلام این خبر، پیشنهاد استفاده از تانکرهای آبفا و آب معدنی را به شهروندان کُرد داده است.

موضع این نهاد متولی بهداشت عمومی پس از نزدیک به ١٠ روز و تحت فشار رسانەای رسانه‌های کُردستان و سراسری اعلام می‌شود و نهایتا به آلودگی و کیفیت بسیار پایین آب شرب هرسین اعتراف می‌کنند.

خبرنگار کُردپا ضمن تأیید وضعیت بوجود آمده در هرسین، گزارش داد که مقامات حکومتی نظیر فرماندار، طی روزهای اخیر بارها در گفتگو با رسانه‌ها، آلودگی آب مصرفی شهروندان را “شایعه” و کدری آب لوله‌های سطح شهر را “موقتی” دانسته بودند.

شرایط تأمین آب آشامیدنی طی روزهای اخیر در هرسین، به سبک ده‌ها سال قبل می‌باشد و مردم با طی مسافت چندین کیلومتری در حومه شهر اقدام به تأمین آب مصرفی روزانه می‌کنند.

همچنین به گفته‌ی یکی از ساکنین محلات هرسین؛ روزانه یک تانکر آب برای ٣ الی ٤ هزار نفر ساکن این منطقه در نظر گرفته شده است که حتی کفاف آشامیدن را هم نمی دهد چه رسد به شستشو و نظافت… .

درباره آخرین اقدامات صورت گرفته جهت حل معضل آب شرب هرسین، گزارشات حاکی از انتقال آب رودخانه گاماسیاب با لوله‌ای به طول ٢٥ کیلومتر است که چنین طرحی با توجه به كمبود اعتبار محقق نشده است.

فرسودگی شدید سیستم آبرسانی و عدم به‌روزرسانی سیستم تصفیه‌خانه قدیمی، از جمله مشکلات اصلی و بنیادی در مسأله آب شرب هرسین به‌شمار می‌رود.

هرسین در ٤٥ کیلومتری جنوب‌شرقی شهر کرمانشاه واقع شده و حدود ٥٠ هزار نفر جمعیت دارد.