برداشت غیرمجاز گیاهان دارویی

عامل برداشت غیرمجاز گیاهان دارویی در آمل بازداشت و به مراجع قضایی معرفی شد

ارسال کننده : نادر زندی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز یکشنبه ۹۵/۱/۲۹ نیروهای یگان محیط زیست آمل در جریان گشت و کنترل در منطقه حفاظت شده هراز یک متخلف را حین برداشت گیاهان دارویی مشاهده نموده و وی را بازداشت نمودند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست آمل در این باره گفت: از این متخلف ۸ گونی انواع گیاهان دارویی و خوراکی وحشی کشف و ضبط گردید.
صادق نژاد اظهار داشت: متهم پس از تشکیل پرونده با استناد به قانون شکار و صید به جرم از بین بردن رستنی ها در منطقه حفاظت شده به مراجع قضایی معرفی گردید.
بر اساس بند د ماده ۱۰ قانون شکار و صید، از بین بردن رستنی ها از جمله قطع درختان، خار زنی، بوته کنی و تعلیف غیرمجاز در مناطق حفاظت شده و پناهگاه های حیات وحش و تخریب پوشش گیاهی در این مناطق جرم بوده و متخلفین حبس از یک ماه تا شش ماه و جزای نقی تا سقف یک میلیون ریال محکوم خواهند شد.
برداشت بی رویه و خارج از فصل گیاهان دارویی  و خوراکی وحشی توسط افراد محلی و سودجویان به منظور قاچاق و فروش آنها نسل بسیاری از این گونه های ارزشمند را در آستانه انقراض قرار داده است.
افراد سودجو با ریشه کن نمودن گیاه در آغاز فصل بهار پیش از زمان گلدهی و بذردهی این گیاهان، فرصت رویش مجدد و ادامه حیات را از این گونه گیاهی ارزشمند می گیرند.
برداشت گیاهان دارویی و خوراکی وحشی در دامنه های شیب دار کوهستان علاوه بر نابودی نسل این گیاهان عامل مهمی در افزایش تخریب و فرسایش مراتع به شمار می رود.