انتقال آب از خزر

انتقال آب از خزر به سمنان پس از لحاظ نمودن مسائل محیط زیستی عملیاتی میشود

ارسال کننده : آرش بیل هر

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): رییس جمهور که به استان سمنان سفر کرده است صبح امروز (سه شنبه ۹۵/۱/۳۱) در جمع مردم این استان به سخرانی پرداخت و به مسائل گوناگونی اشاره نمود.

دکتر روحانی در بخشی از سخنان خود با اشاره به مساله مهم آب برای استان سمنان و قرار گرفتن این استان در کنار کویر مرکزی با بارندگی کم تاکید کرد که این استان برای صنعت، کشاورزی و مصارف دیگر به آب نیازمند است و باید اقدامات موثر و لازم را در این خصوص انجام دهیم.

رییس جمهور با اشاره به طرح های کوتاه مدت و بلند مدت دولت برای تامین و رفع مشکل کم آب استان گفت: سدسازی یکی از طرح های کوتاه مدتی است که در این استان انجام خواهد شد و سد مشترک بین مازندران و سمنان با امکانات و اعتبارات دولتی ساخته خواهد شد.

وی گفت: باید نحوه استفاده از منابع آبی را بهینه و اصلاح کنیم و گردش آب و فعال شدن تصفیه فاضلاب برای مصارف کشاورزی از دیگر برنامه ها برای تامین آب مورد نیاز استان برشمرد.

رییس جمهور سپس به طرح بلند مدت انتقال آب دریای خزر به استان سمنان اشاره کرد و اظهار داشت: این طرح مباحث فراوانی را در رسانه ها بدنبال داشت اما دولت طی ماه های آخر سال گذشته محیط زیست را مکلف کرد که مطالعات و اشکالات این طرح را بررسی کند و تقریبا ۸۰ درصد از این مسایل انجام شده و ۲۰ درصد مابقی نیز طی هفته های آینده بررسی خواهد شد.

دکتر روحانی تاکید کرد: می توان آب را از دریای خزر به سمنان منتقل کرد و در عین حال همه مسائل محیط زیستی را مد نظر قرار داد تا مشکلی به وجود نیاید.

رییس جمهور با بیان اینکه انتقال آب خزر به سمنان و همچنین آب خلیج فارس و دریای عمان به یزد و کرمان با سرمایه و کمک بخش خصوصی انجام خواهد شد، گفت: دولت نیز در این مسیر کمک های لازم را از طریق صندوق توسعه خواهد داشت و این طرح ها حساب شده و با در نظر گرفتن مسائل محیط زیستی عملیاتی می شود.

به گزارش دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، اکثر طرفداران و کارشناسان محیط زیست با طرح انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان مخالف هستند و این طرح را به لحاظ محیطی زیستی و مالی مخرب و غیر قابل توجیه می دانند.