بررسی تاثیر زباله‌های دریایی بر گونه‌های مهاجر

CHINA_-_River_pollution

اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN)‌ با همکاری موسسه تحقیقاتی و مشاوره‌ای محیط زیست «Eunomia» و «انجمن حفاظت از دریاها» در انگلیس به مطالعه ارتباط بین زباله‌های دریایی و گونه‌های مهاجر پرداخته است.

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هدف IUCN از این مطالعه جلب توجه بیشتر به مشکلات ناشی از زباله‌های آبی و دریایی و ارائه راهکارهای مورد نیاز برای رفع این تهدید بزرگ است. موضوع زباله‌های دریایی طی سال‌های اخیر به یک نگرانی جدی و مشکل‌ساز تبدیل شده‌ و حیات 650 گونه جانوری وابسته به محیط زیست آبی را به طور جدی به خطر انداخته است.

این معضل در سراسر جهان حدود 15 درصد از گونه‌های جانوری را که در فهرست قرمز IUCN نیز قرار دارند با مشکلاتی نظیر خوردن و هضم زباله‌های آبی و یا گیرافتادن در میان زباله‌ها مواجه کرده است.

این مطالعه که با همت کنوانسیون گونه‌های مهاجر و IUCN‌ انجام شده، منتهی به مشاوره‌های کارشناسی با در نظر گرفتن اثرات مخرب زباله‌های دریایی بر گونه‌های مهاجر خواهد شد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه رسمی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت، این مطالعه جنبه‌های مختلفی را بررسی می‌کند که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

– کمبود اطلاعات درباره زباله‌های دریایی و تاثیر مخرب آن بر گونه‌های مهاجر

– اعمال استراتژی‌های مناسب برای مدیریت پسماند زباله‌ها در عرشه کشتی‌ها و ارائه راهکارها برای بهبود و تعیین قوانین جدید

– ارائه آمارها از ناکارآمدی جنبش‌ها برای اطلاع‌رسانی عمومی و جنبش‌ فرهنگ‌سازی و ارائه راهکار برای بهبود آنها

این اتحادیه تاکید کرد پیش‌بینی می‌شود که نتایج نهایی این مطالعه در نیمه نخست سال 2014 میلادی منتشر شود.