دریاچه ارومیه

طرح‌های احیای دریاچه ارومیه باید اولویت‌بندی شود

ارسال کننده : احسان فتاحی

خبرگزاری هرانا – دریاچه ارومیه در ۱۹ سال گذشته با خشک‌سالی مواجه بوده و در حال حاضر با فعالیت‌های احیایی دریاچه ارومیه تراز آبی آن به ۱۲۷۰.۷۷ متر رسیده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت: “طرح‌های احیای دریاچه ارومیه باید با توجه به محدودیت‌های اعتباری موجود با حساسیت بیش‌تری اولویت‌بندی و اجرا شود”.

تقی کهوریان در نشست فرهنگی و اجتماعی فرمانداران حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: “یکی از مهم‌ترین راهکارها که اثربخشی خوبی داشته و پس از این نیز خواهد داشت، آگاهی دادن به مردم به ویژه حاشیه‌نشینان دریاچه ارومیه در خصوص وضعیت فعلی دریاچه، طرح‌های احیایی دولت و نتایج آن است”.

وی اضافه کرد: “آگاهی مردم، مشارکت آن‌ها را در اجرای طرح‌های احیایی دریاچه ارومیه به دنبال دارد”.

امیرعباس جعفری مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی نیز در این جلسه اظهار کرد: “۲۷ راهکار برای احیای دریاچه ارومیه در ستاد ملی احیا تصویب شده که ۱۹ راهکار اجرایی و هشت راهکار مطالعاتی بوده است”.

وی ادامه داد: “در کنار این طرح‌ها در سال ۹۳ افزون بر ۲۵ میلیارد ریال و در سال ۹۴ بیش از ۱۱۰ میلیارد ریال به رغم محدودیت‌های اعتباری دولت برای انجام برنامه‌ها و فعالیت‌های اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و آموزشی در راستای احیای دریاچه ارومیه اختصاص یافت که برخی از آن‌ها به اجرا درآمده و برخی دیگر در دست اجراست”.

وی گفت: “استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، عمومی و دولتی، شناسایی تجارب موفق در سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه و انتقال آن به گروه‌های هدف، ایجاد هماهنگی و انسجام و یکپارچگی بین دستگاه‌های اجرایی در زمینه مدیریت مصرف بهینه آب و کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در افق پنج ساله از جمله این برنامه‌ها به شمار می‌رود”.

در ادامه، فرمانداران شهرهای واقع در حاشیه دریاچه ارومیه نظرات و پیشنهادهای خود را در زمینه اجرای طرح‌های فرهنگی و اجرایی احیای دریاچه ارومیه مطرح کردند.

نه شهرستان و ۲۲ شهر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در استان آذربایجان غربی قرار دارند.

دریاچه ارومیه در ۱۹ سال گذشته با خشک‌سالی مواجه بوده و در حال حاضر با فعالیت‌های احیایی دریاچه ارومیه تراز آبی آن به ۱۲۷۰.۷۷ متر رسیده است.