شیوع طاعون در پارک ملی لار

هشدار دیده بان در مورد شیوع طاعون در پارک ملی لار همزمان با آغاز کوچ عشایر

ارسال کننده : نادر زندی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): شیوع بیمارى طاعون نشخوار کنندگان کوچک (ppr) در ماه هاى پایانى سال گذشته در بین حیات وحش پارک ملى خجیر مرگ بیش از هشتاد کل و بز وحشى را در این پارک به همراه داشت. حال بیم آن مى رود که این بیمارى مهلک همزمان با آغاز فصل کوچ و جابجایى عشایر استان تهران به پارک ملى لار منتقل شود.
کوچ تابستانه عشایر استان تهران همه ساله از پانزدهم فروردین ماه آغاز مى شود و تا پانزدهم خرداد ادامه مى یابد.
در طول این مدت تعداد زیادى دام اهلى از بخش هاى جنوبى و جنوب غربى استان تهران (پاکدشت و ورامین) حرکت نموده و با عبور از منطقه حفاظت شده جاجرود و پارک هاى ملى خجیر و سرخه حصار مسیر خود را به سمت دشت هاى شمالى استان از جمله پارک ملى لار طى مى کنند.
با توجه به اینکه این بیمارى صرفا از طریق دام اهلى به حیات وحش منتقل مى شود، کوچ عشایر و عبور دام هاى آنها از میان عرصه هاى طبیعى و زیستگاه هاى حیات وحش و استقرار آنها در پارک ملى لار خطر بسیار بزرگى را متوجه حیات وحش استان تهران خواهد کرد.
عشایر استان تهران حدود چهار ماه (از خرداد تا شهریور) در پارک ملى لار مستقر هستند. با توجه به اینکه در طول این مدت بسیاری از منابع آبى و مراتع دشت لار مابین دام هاى اهلى و حیات وحش مشترک است، احتمال انتقال ویروس (ppr) به کل و بزهاى این پارک بسیار زیاد خواهد بود.
بیمارى طاعون نشخوار کنندگان کوچک (ppr) تاثیر چندانى بر روى قوچ و میش و آهو ندارد اما بزهاى وحشى به شدت نسبت به این بیمارى آسیب پذیر هستند. گونه جانورى غالب در پارک ملى لار نیز کل و بز وحشى است که با جمعیتى بالغ بر هزار عدد در این منطقه زندگى مى کنند.
به اعتقاد کارشناسان و بر اساس تجربیات یک سال اخیر در هفتاد قله اراک، خرمنه سر طارم، طالقان، الموت قزوین و پارک ملى خجیر تهران، این بیمارى مابین ۵٠ تا ٩٠ درصد جمعیت کل و بز وحشى در یک منطقه را ازبین مى برد. بنابراین در صورت شیوع بیمارى طاعون نشخوار کنندگان کوچک (ppr) در پارک ملى لار صدها کل و بز وحشى تلف خواهند شد و فاجعه بزرگى براى محیط زیست کشور رقم خواهد خورد.
همچنین برخى از عشایر در زمان کوچ سعى مى کنند از میان مناطق مستعد و با صرف زمان طولانی عبور کنند تا دام هایشان بتوانند در طول مسیر بصورت غیر قانونى از مراتع و پوشش گیاهى منطقه حفاظت شده جاجرود تغذیه کنند که این امر ممکن است موجب شیوع بیمارى در بین حیات وحش این منطقه گردد.
بنابراین ضرورى است مسئولان استان تهران در این رابطه چاره اندیشى نموده و از بروز خسارت های جبران ناپذیر بعدى جلوگیرى کنند.
اداره امور عشایر: تغییر مسیر کوچ عشایر
در این رابطه می بایست اداره امور عشایر استان تهران با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست مسیر کوچ عشایر را تغییر داده و مسیر عبور آنان را از درون مناطقه حفاظت شده خارج و مسیر جایگزین دیگری را تعیین نمایند.
اداره منابع طبیعی: ممانعت از ورود و خروج دام قاچاق و خارج از ظرفیت
همچنین مسئولان منابع طبیعی استان تهران نیز می بایست نسبت به کنترل دقیق ورود و خروج ام اهلی به عرصه های طبیعی و زیستگاه های حیات وحش به خصوص پارک ملی لار اقدام نموده و از ورود دام قاچاق، خارج از ظرفیت و خارج از فصل به این مناطق جلوگیری نمایند.
اداره دامپزشکی: واکسیناسیون دام های اهلی عشایر
همچنین ضروری است اداره کل دامپزشکی استان تهران نیز نسبت به واکسیناسیون دام های اهلی عشایر اقدام نموده و کلیه دامهای اهلی عشایر استان را در مقابل بیماری های مشترک با انسان و حیات وحش به خصوص در مقابل ویروس طاعون نشخوار کنندگان کوچک (ppr) واکسینه نماید
بطور حتم وظیفه پیگیری، هماهنگی و نظارت بر اجرای صحیح موارد مذکور توسط دستگاه های فوق بر عهده محیط زیست استان تهران می باشد و این اداره کل می بایست با دقت و حساسیت بالایی از بروز تخلفات احتمالی توسط عشایر و یا کوتاهی دستگاه های اجرای در انجام وظایف در طول فصل کوچ عشایر ممانعت نموده و مهمترین وظیفه سازمانی خود که همانا حفاظت از حیات وحش به عنوان سرمایه های ملی و طبیعی است را به درستی به انجام برساند.
مجددا تاکید می شود در صورت بروز هرگونه کوتاهی و شیوع بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک (ppr) در بین حیات وحش پارک ملی لار که گونه غالب آن را کل و بز وحشی تشکیل می دهد، تلفات گسترده ای در بین حیات وحش این پارک رخ داده و فاجعه بزرگی را به همراه خواهد داشت.