پل تاريخی سلجوقيان، اقامتگاه کارتن‌خواب‌ها

 پل تاريخی سلجوقيان، اقامتگاه کارتن‌خواب‌ها

ارسال کننده:محمود نعیمی
پل تاريخي سلجوقيان، اقامتگاه معتادان و کارتن‌خواب‌ها
ردپاي بي‌تدبيري زير پل تاريخي کرج در حالي پيداست که اين اثر به جا مانده از دوره سلجوقي محل خواب معتادان و کارتن‌خواب‌ها شده است و هيچ گردشگري حاضر به بازديداز اين مکان نيست.
به گزارش مهر، در گوشه گوشه شهر کرج خرابه‌هايي براي معتادان وجود دارد در اين ميان اثر تاريخي پل سلجوقي در ورودي شهر کرج به‌گونه‌اي به حال خود رهاشده که به‌جاي جذب گردشگر سکونتگاه معتادان شده است.
پل قديمي‌و تاريخي كرج در ورودي شهر بر روي رودخانه كرج ساخته‌شده است. جاده كرج به چالوس در ضلع شرقي پل واقع‌شده و پل ساخته‌شده در ورودي شهر در ضلع جنوبي آن قرار دارد.

ديوارهاي سياه اين اثر تاريخي نشان از بي‌توجهي مسئولان امر دارد و گواه سياه‌بختي اين اثر به‌جامانده از دوره سلجوقي است. پيش‌تر از اين خبرگزاري مهر در خصوص وضعيت اسفناک اين اثر تاريخي گزارش‌هاي تصويري و تشريحي مختلفي را منتشر کرده است.
سال 91 – 90 مقررشده بود پس از اتمام عمليات مرمت و بازسازي که از سوي اداره کل ميراث فرهنگي البرز انجام شد، سازمان پارک‌ها و فضاي سبز شهرداري کرج اطراف بنا را به فضاي سبز تبديل کند تا شهروندان بتوانند هم از اثر تاريخي ديدن کنند و هم ساعتي به همراه خانواده از فضاي سبز اطراف بنا استفاده کنند با گذشت چهار سال اطراف پل تاريخي کرج به فضايي براي تزريق معتادان و کارتن‌خواب‌ها تبديل‌شده و زير پل تا چشم کار مي‌کند کارتن، ته‌مانده‌هاي سيگار و لباس‌هاي مندرس به‌جامانده از معتادان را مي‌توانيد ببينيد.
گويا طرح احياي بناي تاريخي و ايجاد فضاي سبز اين اثر تاريخي که بر عهده سازمان پارک‌ها و فضاي سبز شهرداري کرج بوده است بر روي کاغذ مانده و در گوشه قفسه‌اي در حال خاک خوردن است براي شفاف‌سازي اين مسئله به سراغ محمدرضا زين‌العابديني مديرعامل سازمان پارک‌ها و فضاي سبز شهرداري کرج مي‌رويم ولي وي پاسخگو نيست.
اين در حالي است که عباس زارع مديرعامل سابق سازمان پارک‌ها و فضاي سبز شهرداري کرج پيش‌تر به مهر گفته بود: اجراي طرح فضاي سبز پل تاريخي کرج ميان اين سازمان با اداره كل ميراث فرهنگي البرز به‌صورت شفاهي بوده و هيچ‌وقت مكتوب نشد و تغيير مديريت در اداره كل ميراث فرهنگي البرز، شكايت از طريق مراجع قضايي توسط مسئولان همان اداره همه و همه دست‌به‌دست هم داد تا اين پروژه راكد بماند.
وي مدعي شده بود که شهرداري براي جلوگيري از سيل اقداماتي را انجام داده است تا استحكام پل تهديد نشود و سازمان پارک‌ها و فضاي سبز شهرداري كرج آمادگي لازم را براي شروع دوباره پروژه ايجاد فضاي سبز پل تاريخي كرج دارد و منتظر ارائه طرح از طرف اداره كل ميراث فرهنگي است.
اين اثر تاريخي در منطقه 11 شهرداري کرج واقع‌شده و مهدي فاطمي‌شهردار منطقه در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرد: تاکنون طرحي از سوي شهرداري مرکز و سازمان پارک‌ها و فضاي سبز در خصوص بهسازي اين اثر به شهرداري منطقه ارائه نشده است.
فاطمي‌در ادامه گفت: چهار سال پيش سازمان پارک‌ها و فضاي سبز شهرداري کرج در حال اقداماتي در حريم اين اثر بود که از سوي اداره کل ميراث فرهنگي استان با مخالفت روبه‌رو شد و کار متوقف شد.
شهردار منطقه 11 شهرداري کرج در پايان، گفت: شهرداري منطقه 11 در خصوص بهسازي و ايجاد فضاي سبز در حريم اين اثر تاريخي آمادگي کامل دارد و در اين خصوص با اداره کل ميراث فرهنگي استان مکاتبه خواهد شد.
براي روشنتر شدن وضعيت اين بناي تاريخي به سراغ سرپرست معاونت ميراث اداره کل ميراث فرهنگي استان البرز مي‌رويم؛ مهناز طاهري در خصوص وضعيت نابسامان پل تاريخي کرج که جولانگاه معتادان شده به خبرنگار مهر، گفت: تجمع کارتن‌خواب‌ها در اين محل تاريخي ديگر به ميراث ارتباطي پيدا نمي‌کند چراکه پل را ما نمي‌توانيم ببنديم.
وي در ادامه با تأکيد بر اينکه ساماندهي دورتادور اين محيط تاريخي به عهده شهرداري است، افزود: مشکلي ميان شهرداري و ميراث براي فعاليت در حريم اين اثر تاريخي وجود داشت که اين مشکل حل شد و ميراث به شهرداري اجازه داد که در اين محل اقدامات زيباسازي و فضاي سبز انجام شود.
طاهري در پاسخ به اين پرسش که آيا بودجه براي مرمت دوباره پل در نظر گرفته‌شده است، گفت: براي مرمت و بازسازي اين اثر پيشنهاد تخصيص بودجه داده‌ايم ولي تاکنون بودجه استاني و ملي اداره کل ميراث فرهنگي البرز ابلاغ نشده است.
وي در پايان با تأکيد بر اينکه وضعيت تاريخي بنا، در شرايط خوبي است، گفت: بحث زيباسازي و فضاي سبز اين اثر به عهده شهرداري و بحث لحاظ کردن پيوست‌هاي اجتماعي به عهده نيروي انتظامي‌است.
در ادامه براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص وضعيت اين بناي تاريخي به سراغ مسئول حوزه باستان شناسي اداره کل ميراث استان البرز مي‌رويم؛ فرزان احمد نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به اين پرسش که تاکنون براي مرمت و بازسازي اين اثر تاريخي چقدر اعتبار هزينه شده است، گفت: ما نمي‌تونيم درباره اعتبارات هزينه شده، صحبت کنيم ولي اعتباري که تاکنون تخصيص‌يافته است به‌قدر کفايت بوده و عمليات بازسازي به‌خوبي انجام‌شده است. پنج سال از اتمام عمليات مرمت پل مي‌گذرد و اين اثر شرايط مناسب و ايستايي بسيار خوبي دارد.
وي در ادامه با تأکيد بر اينکه اداره کل ميراث فرهنگي استان البرز طي سه فاز در سال‌هاي 84 تا 89 اقدام به مرمت کامل پل تاريخي کرج کرده است، گفت: حفاظت‌هاي دوره‌اي اثر از سال 90 تاکنون انجام‌شده است تا شرايط ايستايي پل حفظ شود حفاظت فيزيکي اين اثر تاريخي نيز در دستور کار است. احمد نژاد در پاسخ به اين پرسش که «چرا محيط پيرامون اين اثر تاريخي مورد غفلت قرارگرفته و ديواره‌هاي اين اثر به دليلي آتش به پا کردن معتادان کارتن‌خواب سياه شده است»، افزود: پنج سال از پايان عمليات مرمت اين اثر تاريخي مي‌گذرد اداره کل ميراث فرهنگي استان البرز در قبال اين اثر رسالت خود را انجام داده است، اما محيط اطراف آن به ميراث فرهنگي مربوط نمي‌شود و جزو وظايف سازمان پارک‌ها و فضاي سبز شهرداري کرج است، بي تعهدي شهرداري به وظيفه ذاتي خود در قبال يک اثر تاريخي چنين شرايطي را رقم‌زده است.
مسئول حوزه باستان شناسي اداره کل ميراث استان البرز در خصوص بي‌اعتنايي شهرداري کرج نسبت به اين اثر تاريخي که در ورودي شهر قرارگرفته و پيشاني شهر محسوب مي‌شود، گفت: متأسفانه يکي از دليل اين بي‌اعتنايي غيربومي‌بودن مسئولان شهري و استان است، مگر مي‌شود کسي با اهميت اين اثر آشنا نباشد اين پل بر روي پايه‌هاي دوره سلجوقي ساخته‌شده و نخستين شناسنامه کرج قديم است.
احمد نژاد پل تاريخي کرج را يکي از پنج اثر مهم بافت قديم شهر کرج دانست و گفت: در نمايشگاه گردشگري سال گذشته شهرداري‌هاي يزد، تبريز و بندرعباس اسپانسر استان خود بودند چون بومي‌و دلسوز هستند اين در حالي است که شهرداري کرج و شهرهاي تابعه به‌جز شهرستان طالقان که براي حمام شهرک اقداماتي انجام داده است در زمينه نگهداري هويت شهري اقدام مفيدي انجام نداده‌اند بايد حس تعلق‌خاطر به شهر در مسئولان و شهروندان به وجود آيد.
وي گفت: اداره کل ميراث فرهنگي البرز در راستاي همکاري و کمک به توسعه شهر با اجازه شوراي عالي فني سازمان ميراث فرهنگي کشور حريم پل تاريخي کرج را کاهش داد تا شهرداري کرج بتواند با کمترين هزينه «پل حامي» را بسازد.
احمد نژاد در پايان گفت: با توجه به همکاري اداره کل ميراث فرهنگي استان البرز با شهرداري کرج براي ساخت پروژه‌هاي شهري به نظر مي‌رسد شهرداري نيز مي‌تواند در اعتباري براي بهسازي فضاي پيراموني اين اثر تاريخي تخصيص دهد.
به گزارش مهر؛ وضعيت حال حاضر پل تاريخي کرج که در تصاوير گوياست و به گفته مسئول حوزه باستان شناسي اداره کل ميراث استان البرز شناسانامه شهر محسوب مي‌شود مثل کلاف سردرگمي‌است که ساعت‌ها و شايد ماه‌ها وقت مي‌برد تا سر و ته‌اش پيدا شود ولي نکته‌اي که در اين آشفتگي پيداست اين است که دلي براي سرو سامان دادن اين اثر تاريخي نمي‌تپد و اين بنا در ميان سرشلوغي مديران شهري و ميراث استان به دست فراموشي سپرده شده و بعيد نيست چند صباحي ديگر جلوي چشم شهروندان آجر آجرش فرو بريزد.