فرار کردن پرندگان مهاجر از تالاب مهاباد

یخ بستن آب پرندگان را از تلاب کانی برازان مهاباد فراری داد.
به گزارش صدا و سیما رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: به علت سرمای هوا و یخ بستن سطح تالاب بین المللی کانی برازان این شهرستان، پرندگان مهاجر این تالاب به صورت دسته جمعی به مناطق گرمسیری کوچ کردند.
کامران حسینی افزود: سرمای هوا باعث شده تنها در قسمت های محدودی از جمله ورودی آب رودخانه مهاباد و چشمه قره داغ به این تالاب، آب جریان داشته باشد که پرندگان بومی نیز در این قسمت تجمع کرده اند.
حسینی از اعضای انجمن های زیست محیطی و جوامع محلی این شهرستان خواست با توجه تداوم سرما و یخبندان در روزهای آتی، برای دانه پاشی حاشیه تالاب با این اداره همکاری کنند.
این تالاب به علت وضعیت و امنیت مناسب، یکی از استراحتگاه ها و زیستگاه های مهم پرندگان در شمالغرب کشور است به طوری که همه ساله شمار زیادی از انواع پرندگان مهاجر در مسیر پرواز خود در این تالاب استراحت وزمستان گذرانی می کنند
به گفته رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد مدت حضور پرندگان مهاجر در این تالاب ها متفاوت بوده و برخی از گونه ها زودتر و برخی دیگر دیرتر این تالاب ها را ترک می کنند و بعضی از گونه ها نیز در تالاب های منطقه اقدام به زمستان گذرانی می کنند.
شهرستان مهاباد با داشتن دو تالاب بین المللی کانی برازان و قوپی باباعلی و تالاب های فصلی حسن خان، گروس، داشخانه و قره قشلاق همه ساله در فصول بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر است.