انتقال آب خزر به سمنان اشتباه است/قانون اراضی ساحلی نادیده گرفته می‌شود

isna (20 of 20)-1

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: تداوم طرح‌های حفاظت از سواحل ، تخصیص صندوق توسعه دریایی، همکاری با وزارت نفت برای پالایش آنلاین و حضور پررنگ محیط زیست در فعالیت‌ها و کمیته‌های مختلف از جمله شورای عالی خلیج فارس، شورای عالی اقیانوس شناسی و کمیته‌های تخصصی از جمله نشانه‌های تغییر رویکرد دولت است در جهت حفاظت از محیط زیست دریایی است.

به گزارش خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پروین فرشچی در نشست خبری که در نمایشگاه بین المللی محیط زیست برگزار شد در رابطه با خشک کردن دریاها و ایجاد مناطق جدید در کشور، با بیان اینکه در حال حاضر این روند توسعه‌ای در سواحل شمال و جنوب کشور مشاهده می‌شود،افزود: رویکرد سازمان حفاظت محیط‌زیست در مقابل فعالیت‌های توسعه‌ای، ارزیابی زیست محیطی است اما باید در نظر گرفت که سازمان تنها متولی محیط زیست کشور نبوده و افراد و سازمان‌هایی که در توسعه نقش آفرینی می‌کنند نیز باید محدودیت‌های خود را بشناسند.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت از محیط زیست نمی‌تواند با تمامی فعالیت‌های توسعه‌ای مخالفت کند، گفت: تنها می‌توانیم با نظارت بر این گونه فعالیت‌ها جایگزین‌ها را مطرح کرده و اگر توسعه برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور موثر بود با راه حل‌های جایگزین، فعالیت‌ها را به سمت توسعه پایدار سوق دهیم.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به اینکه در کنوانسیون‌های منطقه‌ای عضو هستیم برای عدم انجام تعهدها مجبور به پاسخگویی در منطقه خواهیم بود.

فرشچی با تاکید بر اینکه سیاست‌های سازمان محیط زیست جدا از سیاست‌های دولت نیست، گفت: در همین مدت با روی کار آمدن دولت جدید شاهد تغییر در روند امور زیست محیطی بوده‌ایم،‌ می‌توانیم ببینیم سیاست‌های دولت در راستای حفاظت از محیط زیست انجام شده و باعث بهبود وضعیت آن شده است.

وی با بیان اینکه جابجایی مرجان‌ها به عنوان آخرین راه برای توسعه مرجان‌ها انجام شده، افزود: وقتی توسعه اقتصادی و منافع ملی مطرح می‌شود گاهی به چنین راه حل‌هایی رضایت می‌دهیم ولی قرار نیست برای توسعه‌های دیگر این موضوع تکرار شود. در آن زمان جابجایی این گونه زیستی بهترین راه حل به نظر می‌رسید.

آماری از تعداد گونه‌های گیاهی و جانوری ساحلی در دست نیست
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با تعداد گونه‌های جانوری و گیاهی در مناطق ساحلی اظهار کرد: انواع گونه‌ها را در این مناطق شناسایی کرده‌ایم اما تعداد آنها را از نظر کمی جز در موارد معدودی مانند لاک‌پشت‌ها و پرندگان نمی‌دانیم.

فرشچی تاکید کرد: برای سرشماری این گونه‌ها ابتدا باید نیروی انسانی را افزایش داده و آنها را آموزش دهیم؛ چرا این کار به بازدید میدانی نیاز دارد.

انتقال آب خزر به سمنان اشتباه است
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست، انتقال آب خزر به دشت‌های سمنان را کاری اشتباهی توصیف کرد و افزود: به دلایل علمی متعدد با این اقدام مخالفیم چرا که اثرات زیست محیطی نامناسبی خواهد داشت و حتی نمی‌توان متعهد شد که آب منتقل شده در سمنان به هدر نخواهد رفت. به اضافه اینکه ما متعهدات منطقه‌ای و بین المللی داریم و هر فعالیتی که یکی از کشورهای عضو داشته باشد و تاثیرات منفی زیست محیطی در کشورهای دیگر باید نسبت به ارائه EIA به دبیرخانه کنوانسیون تهران اقدام کند.

وی در این رابطه تاکید کرد: برای موضوع انتقال آب دریای خزر به سمنان مطالعات علمی مطرح نشده و از زوایای مختلفی بررسی نشده است. بنابراین به دلیل اینکه مطالعات ناقص است و پشتوانه علمی دقیقی ندارد نمی‌توان آن را بررسی کرد.

فرشچی در رابطه با سهم بیشتر یکی از کشورها در آلوده کردن مناطق دریایی بیان کرد: همه کشورها در آلودگی نقش دارند ولی نوع آلودگی متفاوت است به طور مثال از 22 مورد نشت نفت در خلیج فارس 20 مورد مربوط به ایران است. به دنبال پیدا کردن کشور آلوده کننده نیستیم بلکه دنبال راه حلی هستیم که آلودگی را کتهش دهد.

وی با اشاره به راهکارهای ملی برای کاهش آلودگی آبها ، افزود: اگرچه برنامه‌های متعددی را برای مقابله، پیشگیری و کنترل آلودگی داریم اما اجرایی شدن راهکارهای ملی مستلزم همکاری سازمان‌های مرتبط است.

وی با بیان اینکه اقدامات علمی در حوزه معاونت محیط زیست دریایی نیاز به پیش زمینه دارد، افزود: در سالهای گذشته درگیر تامین بودجه، برنامه ریزی دقیق، تدوین دستور العمل‌ها و استانداردها بودیم تا زمینه برای اقدامات عملی فراهم شود.

برای خروج کشتی‌های غرق شده، کشورهای منطقه وارد عمل شوند
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست در رابطه با خروج کشتی‌هایی که در دریاها غرق شده‌اند، گفت: برای ارزیابی زیست محیطی این مناطق باید فرامرزی رفتار شود و کشورهای منطقه نیز وارد عمل شوند.

به گفته فرشچی، مهمترین کاری که در این زمینه صورت گرفته، عقد تفاهم نامه‌ای با نیروی دریایی است که درآن بندی نیز برای ایجاد گارد دریایی جلوی قاچاق سوخت و آلودگی دریایی به دنبال آن در نظر گرفته شده است.

قانون اراضی ساحلی نادیده گرفته می‌شود
به گزارش ایسنا، رامین شادی مدیرکل دفترسواحل و تالاب های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در سال 54 قانون اراضی ساحلی و اصلاحات تصویب شده، افزود: طبق این قانون 60 متر بر اساس آخرین بالا آمدگی آب دریا، توسط وزارت نیرو به عنوان حریم تعیین می‌شود اما این قانون جامعیت و کارایی خود را از دست داده و در شرایط سودآوری اقتصادی این موضوع نادیده گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: ضوابط خاصی برای استهصال سواحل و ایجاد اسکله نداریم ولی پیگیر ایجاد ضوابط هستیم. مطالبات ارزیابی تا سال 90 مشمول همه اسکله‌ها می‌شد که از سال 90 به بعد تنها شامل اسکله‌های بالای 1000 تن و باقی اسکله‌ها نیز شامل بند «و» می‌شود. در نتیجه در شرایط خاص باید جلسه تشکیل دهیم و تصمیم گیری کنیم.

به گزارش ایسنا، شهرام نوربخش معاون دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، در رابطه با گونه‌های آبزی در مناطق دریایی، گفت: گونه‌های در معرض انقراض در دریای عمان، خلیج فارس و خزر وجود دارد اما پایش منظم سالانه در بخش‌های مختلف نداریم آماری که در اختیار ماست به هیچ وجه دقیق نیست و به صورت جسته و گریخته از تحقیقات مختلف به دست آمده.