هنوز 20 درصد بیمارستان‌ها سیستم امحای زباله ندارند!

1010-14

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دستگاه‌های اتوکلاو در بهترین شرایط می‌توانند حدود 80 درصد از زباله‌های بیمارستانی را امحاء کنند.

فرهاد پورسخا در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: به دلیل اینکه پسماندهای بیمارستانی عموما از پلاستیک‌های مرغوب ساخته شده و ارزش خوبی دارند، جزو مواردی هستند که ممکن است به شکل غیرمجاز مورد سوء استفاده افراد سودجو قرار گیرند که هیچ سیستمی نه تنها آن را تائید نمی‌کند، بلکه از خود شبکه بهداشت گرفته تا شهرداری‌ها و سازمان حفاظت محیط زیست شدیدا با آن مخالف بوده و برخورد می‌کند.

وی ادامه داد: پسماندهای بیمارستانی ابتدا باید توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کاملا عادی و بی‌خطر شده و سپس شهرداری‌ها آن را به عنوان پسماندهای عادی جمع‌آوری و امحا کنند.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: به رغم اینکه نصب اتوکلاوها قدمی رو به جلو برای مدیریت پسماندهای بیمارستانی محسوب می‌شود، اما هم سازمان حفاظت محیط زیست و هم وزارت کشور و شهرداری‌ها اتفاق نظر دارند که این پسماندها بی‌خطر نشده بلکه تنها برای انتقال امن‌تر، کم خطرسازی می‌شوند.

پورسخا ادامه داد: با وجود نصب دستگاه‌های اتوکلاو در بسیاری از بیمارستان‌ها، زباله‌های ویژه بیمارستانی و پزشکی همچنان مشکل‌آفرین هستند که قاعدتا باید برای مدیریت آنها از روش‌های دیگری همچون از دستگاه‌های زباله‌سوز استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: پساپ‌هایی که از اتوکلاوها بیرون می‌آیند، کم‌خطر شده‌ اما هنوز بی‌خطر نشده‌اند و به همین دلیل است که شهرداری‌ها، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت کشور معتقدند که بازیابی این زباله‌ها مقرون به صرفه و بهداشتی نیست و احیانا اگر در پسماندهای عادی گذاشته شوند، به دلیل اینکه بخشی از پسماندها به کمپوست تبدیل می‌شود، ایجاد خطر خواهند کرد.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: پسماندهایی که در بیمارستان‌ها کم خطرسازی می‌شوند باید مجددا حمل شده و به جای دیگری برای امحاء انتقال داده شود.

80 تا 85 درصد بیمارستان‌های کشور به سیستم امحاء مجهز هستند
پورسخا گفت: طبق گزارشاتی که وزارت بهداشت ارائه داده و قابل تائید هم است، 80 تا 85 درصد از بیمارستان‌های کشور به سیستم امحا مجهز هستند در حالی که قرار بود تا پایان سال 92 این میزان به 100 درصد برسد.

وی با بیان اینکه از طرح اصلی امحای زباله‌های بیمارستانی عقب هستیم افزود: برای اینکه مدیریت پسماندهای بیمارستانی به شکل مناسب‌تری انجام شود، شهرها باید به یک سیستم امحای متمرکز مجهز باشند. چرا که در سطح شهر زباله‌های ویژه و خطرناک زیادی در پلی‌کلینیک‌ها، مطب‌های پزشکی و مراکز درمانی داریم که باید با سیستم امنی جمع‌آوری شده و به مراکز امحای متمرکز منتقل شوند.