مرگ هزاران ماهی در بستر زاینده رود و تلاش طبیعت دوستان برای نجات آبزیان زنده

ارسال کننده محمود نعیمی
۱۷ مرداد ۱۳۹۴
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): قطع و وصل شدن های مکرر جریان آب در زاینده رود، ورود آبزیان به رودخانه در زمان جاری بودن آب و محبوس شدن آبزیان در آبگیرهای کوچک به دلیل قطع جریان آب رودخانه را در پی دارد و در میان هزاران ماهی، دوزیست و سایر گونه های آبزی از بین می روند.http://www.iew.ir/wordpress/wp-content/uploads/940517_zayanderud-4.jpg

در حال حاضر آب رودخانه زاینده رود مجددا بسته شده است. بستر رودخانه در برخی قسمت‌ها به طور کامل خشک شده و در برخی قسمت‌ها هنوز اندکی آب وجود دارد و در این میان هزاران آبزی تلف شده و هزاران ماهی‌ نیز در حال مرگ بوده و نفس‌های آخر را می‌کشند.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان در این رابطه به ایسنا گفت: به دلیل تلفات ماهی‌ها از وزارت نیرو مطالبه خسارت خواهیم کرد.
حمید ظهرابی اظهار داشت: از تلفات شدید ماهی‌ها و آبزیان و دوزیستان اطلاع داریم و سعی کرده‌ایم تا توسط یگان‌هایی از سازمان محیط زیست و با کمک تشکل‌های مردم نهاد این ماهی‌ها را به بالادست رودخانه که آب دارد منتقل کنیم.
ظهرابی با بیان این‌که قطعا به دلیل این تلفات از وزارت نیرو مطالبه خسارت می‌کنیم، تاکید کرد: حضور این میزان ماهی در رودخانه به این دلیل است که رودخانه تا تصفیه خانه بابا شیخ علی زنده است و هنگامی که آب به سمت پایین دست رها می‌شود خود ماهی‌ها هم با آن به سمت پایین می‌آیند.
ظهرابی گفت: واقعا نمی‌دانم چه زمانی این قطع و وصل‌های مکرر آب تمام می‌شود !
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان گفت: این در حالی است که براساس آخرین مصوبه هیئت دولت، حق آبه تالاب‌ها و پایاب رودخانه‌ها جزو اولویت‌ها است و جالب است که با این قطع و وصل‌ها این مصوبه هم نادیده گرفته شده است.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان خاطرنشان کرد: وزارت نیرو و آب منطقه‌ای باید وارد عمل شوند و اولا با تصمیم‌های جدی از این‌که رودخانه فدای سایر بهره‌برداری‌ها شود، جلوگیری کنند و در این فرصت سه ماهه که تا بازگشایی آب وجود دارد سامان‌دهی برداشت ها را آغاز کنند.
در همین راستا امروز (شنبه) محیط زیست استان اصفهان با همکاری نیروهای داوطلب مردمی و اعضای تشکل های زیست محیطی در بستر رودخانه زاینده رود به جمع آوری و نجات ماهی های گرفتار در مانداب های رودخانه اقدام و ماهی های باقی مانده در آبگیرهای زاینده رود، پس از جمع آوری در بالا دست رودخانه رهاسازی شدند.
این اقدام  فردا یکشنبه هجدهم مردادماه نیز انجام می گیرد ودو ایستگاه مستقر در ضلع جنوبی پل خواجو و پل مارنان آماده تحویل گرفتن ماهی های نجات یافته از مردم طبیعت دوست اصفهان است.
تصاویر این گزارش مربوط به شرایط بحرانی آبزیان در زاینده رود و تلاش مردم و نیروهای محیط زیست برای نجات ماهی ها است.