كردواني: بحران خشكسالي نمود سياست‌هاي اشتباه حوزه آب است

ارسال کننده محمود نعیمی
خبرگزاري آريا- پدر علم كويرشناسي ايران معتقد است كه اگر امروز در اقصي‌نقاط كشور با موضوعي به‌نام بحران خشكسالي در ابعاد مختلف مواجه هستيم، اين مشكل نمود سياست‌هاي اشتباه حوزه آب است.
به گزارش آريا از شيراز، پرفسور پرويز كردواني در همايش بحران آب و احياي درياچه‌هاي طشك و بختگان كه در بخش آباده طشك استان فارس برگزار شد، گفت: سياست‌هاي اشتباه در حوزه آب اکنون با بحران خشکسالي نمود يافته و ما اکنون تاوان سياست‌هاي اشتباه سال‌هاي گذشته پس مي‌دهيم .
اين استاد دانشگاه با بيان اينكه هنوز هم برخي از اين سياست‌هاي غلط در کشور اعمال مي‌شود، وضعيت كنوني درياچه‌هاي بختگان و طشک، درياچه فامور، اروميه و ديگر درياچه‌هاي خشك شده كشور را نمود عيني اعمال نظرهاي اشتباه گذشته دانست و خاطرنشان كرد: برخي از اين درياچه‌ها مانند طشک و بختگان ممکن است با آب بيشتر در سال‌هاي آينده احيا شوند اما جايي مانند درياچه اروميه ديگر احيا نخواهد شد چون اين درياچه بيمار است و خشکسالي آن را بيمار کرده

.

كروداني ادامه داد: متاسفانه منابع آب کشور در دهه‌هاي اخير با برداشت‌هاي بي‌رويه و استفاده‌هاي غير متعارف غارت شده است و ما اکنون در شرايط کاملا بحراني قرار داريم.
اين استاد دانشگاه  چاه‌هاي آب کشاورزي مجاز و غير مجاز عامل غارت آب‌هاي زير زميني دانست و گفت: در منطقه‌اي که ظرفيت استحصال و بهره‌براري از 40 چاه آب وجود دارد ، يک هزار و 400 چاه حفر شده، از اين روند هيچ تعبيري به جز غارت منابع آب نمي‌توان داشت.
وي با تصريح اينكه روش‌هاي توصيه شده مانند آبياري قطره‌اي و باراني براي بخش كشاورزي، راهكار مناسب براي بحران موجود بخش آب نيست، تاكيد كرد: متاسفانه بخش عمده‌اي از بحراني که با آن دست به گريبان هستيم ناشي از فشارهاي سياسي و ندانم کاري‌هايي است که چاره حل هر مشکلي را فشار بيشتر بر بخش کشاورزي مي‌دانستند .
کردواني با بيان اينکه قنات‌ها احياگر تالاب‌ها و درياچه‌ها محسوب مي‌شوند، گفت: بحران آب از زماني شروع شد که ما به قنات‌ها بي توجهي کرديم و به دنبال حفر چاه‌هاي عميق و نيمه عميق رفتيم‌، چاه‌ها همه آب‌هاي موجود در زمين را مکيدند و به سطح خاک آوردند و بحران زا شدند .
اين استاد دانشگاه ادامه داد: منطقه‌اي مانند جهرم دراستان فارس که از عمق 100 متري آب برداشت مي‌کرد اکنون از ژرفاي 500 متري آب را بيرون مي‌کشد تا باغداري کند ، اين روش با هيچ توجيه علمي قابل استناد نيست .
کردواني گفت: تداوم رويکردهاي فعلي دراستفاده از آبهاي زير زميني پيام هاي ناخوشايندي چون نشست زمين ، زلزله ، رواج بيماري هاي پوستي ، خشکي تالابها و درياچه ها را به دنبال داشته است .
وي گفت : در برخي از دشت‌ها چون دشت تهران جاده‌ها در حال فرونشست است و من نگران خطوط ريلي هستم که در نشست زمين کمر بشکند و حوادث ناگوار به دنبال بياورد .
پدرعلم کوير شناسي ايران با بيان اينکه بايد نگاه توسعه شهري در کشور تغيير کند گفت : دولت نبايد همه امکانات بهره برداري از آب را به شهرها و تامين آب شهرها بدهد و روستاها و بخش کشاورزي دراين ميان رها شوند ، توسعه بايد متوازن و پايدار باشد .
مدير دفتر حفاظت و نگهداري از منابع، سازمان آب منطقه‌اي فارس نيز گفت: فشار بي رويه بر بخش کشاورزي و استفاد نا متعارف از منابع آب‌، سفره‌هاي آب زير زميني اين استان را نابود کرد.
مهدي شريفي جايگزين كردن اقتصاد مبتني بر گردشگري به‌جاي اقتصاد برپايه كشاورزي را يكي از بهترين راهكارها در مسير كنترل بحران آب دانست و بر لزوم استفاده از روش‌هاي جايگزين توسعه کشاورزي تاکيد کرد و افزود: حجم مصرفي سالانه آب دراستان فارس حدود 9 ميليارد متر مکعب است که 95 درصد از اين آب در بخش کشاورزي مصرف مي‌شود.
وي گفت: وجود 75 هزار حلقه چاه مجاز و 20 هزار حلقه چاه غير مجاز دراستان فارس آسيب جدي به سفره‌هاي آب زير زميني وارد کرده و موجب شده که اثرات خشکسالي دراين استان دوچندان شود.
شريفي اضافه كرد: اکنون شرايطي شکننده و آسيب پذير را در دشت‌هاي استان فارس شاهديم و اين احتمال وجود دارد که بزودي همه دشت‌هاي استان فارس به عنوان دشت ممنوعه اعلام شود.
مدير دفتر حفاظت و نگهداري از منابع سازمان آب منطقه‌اي فارس خاطر نشان کرد: در اين استان شرايط براي حفاري‌هاي غير مجاز در سال‌هاي گذشته فراهم بود و به رغم همه فعاليت‌هايي که در ممانعت از احداث چاه‌هاي غير مجاز و کف شکني‌ها انجام مي‌شد، اما ما شاهد رشد قارچ گونه اين چاه‌ها بوديم .
شريفي تاييد كرد كه طي سال‌هاي گذشته استان فارس بهشت حفاران بوده و بالغ بر 19 درصد كل حفاري‌هاي كشور در فارس انجام شده است، اما مدعي شد كه اكنون نهضت پركردن چاه‌هاي غيرمجار، شكل گرفته است.
به گزارش آريا، همايش بحران آب و احياي درياچه طشك بختگان به همت شوراي اسلامي شهر آباده طشك برگزار شد.