اخبار کوتاه محیط زیست در هفته ای که گذشت

ارسال کننده خبر محمود نعیمی
۲۹ خرداد ۱۳۹۴
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): در این گزارش به اخبار کوتاه محیط زیست کشور که در طول هفته جاری رخ داده است می پردازیم.
تحویل یک بزغاله وحشی به محیط زیست طارم
یک بزغاله وحشی که به دلیل نامعلومی در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر در شهرستان طارم زنجان زخمی شده بود توسط یک چوپان طبیعت دوست به اداره محیط زیست این شهرستان تحویل داده شد.

این بزغاله وحشی که از ناحیه گردن زخمی شده است هم اکنون در اداره محیط زیست تحت تیمار و تغذیه دستی قرار دارد و جراحات بزغاله رو به بهبود است.
—————————————————————————————————————————————————————————-
کشف اجزای بدن دو کل و بز وحشی در چهارمحال و بختیاری
به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر فعالیت های مجرمانه یک شکارچی متخلف، ساکن دهستان مشایخ در شهرستان کیار، نیروهای یگان محیط زیست چهارمحال و بختیاری طی هماهنگی با دادستان و اخذ نیابت قضایی با همکاری مامورین نیروی انتظامی وارد منزل متخلف شدند.
در جریان بازرسی از منزل متخلف اجزای بدن دو کل و بز وحشی کشف و ضبط و دو متهم در این رابطه بازداشت و به مراجع قضایی معرفی شدند.
—————————————————————————————————————————————————————————-
تولد گوساله گوزن زرد در خرم آباد
یک گوساله گوزن زرد ایرانی با جنسیت نر و وزن حدود ۴ کیلوگرم در باغ وحش کاسیت خرم آباد متولد شد.
گوزن زرد ایرانی گونه ای است که زمانی در سراسر جنگل های متراکم زاگرس و بیشه زارهای لرستان و خوزستان بخصوص جنوب خرم آباد زندگی میکرده است.
در جنوب خرم آباد دره ای وجود دارد به نام تنگ گازرده که وجه تسمینه آن گاو زرد یا همان گوزن زرد می باشد. در زبان محلی لرستان به گوزن زرد گاوزرده می گفتند.
—————————————————————————————————————————————————————————-
مرگ یک کفتار راه راه و یک گربه جنگلی در لامرد
اوایل هفته جاری یکی از اعضای انجمن محیط زیستی زمین و زندگی متوجه لاشه یک کفتار راه راه می شود که بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در محور علامرودشت به گله دار در شهرستان لامرد تلف شده بود.
به فاصله کوتاهی از مشاهده لاشه کفتار، یکی از طبیعت دوستان روستای کهنویه نیز در محور علامرودشت به گله دار لاشه یک گربه وحشی را مشاهده نمود که بر اثر برخورد با خوردوهای عبوری از بین رفته بود.
کفتار راه راه و گربه وحشی از گوشتخواران ارزشمند کشور به شمار می روند و جمعیت هر دو گونه در معرض خطر انقراض دارد.
—————————————————————————————————————————————————————————-
کشف دو تخته پوست قوچ و میش وحشی در بردسیر
به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر فعالیت های مجرمانه یک شکارچی متخلف در بردسیر کرمان، نیروهای یگان محیط زیست این شهرستان طی هماهنگی با دادستان و اخذ نیابت قضایی وارد منزل متخلف شدند.
در جریان بازرسی از منزل این شکارچی غیرمجاز دو تخته پوست متعلق به قوچ و میش وحشی کشف و ضبط و یک نفر متهم در این رابطه بازداشت و به مراجع قضایی معرفی گردید.
—————————————————————————————————————————————————————————-
تحویل یک بره آهو به محیط زیست زنجان
۵ جوان زنجانی در حین عبور از جاده ارمغانخانه به زنجان در سه راهی وننق متوجه حضور یک بره آهوی تنها در کنار جاده شده و آن را با خود به زنجان منتقل نموده و به اداره محیط زیست تحویل دادند.
این بره آهو به محوط نگهداری آهوان آسیب دیده در دشت سهرین واقع در منطقه حفاظت شده سرخ آباد زنجان منتقل شده و بصورت دستی تحت تغذیه و مراقبت قرار دارد.