هرگونه ساخت و ساخت و واگذاری در آشوراده ممنوع است اما توسعه اکوتوریسم و تغییر کاربری محدود با رعایت ضوابط محیط زیستی در جزیره انجام می شود

 ارسال کننده خبر محمود نعیمی
۲۴ خرداد ۱۳۹۴
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): صبح امروز رییس کمیته مبارزه با زمین خواری و نمایندگانی از کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی به همراه مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست و تعدادی از فعالان محیط زیست از جزیره آشوراده بازدید بعمل آوردند.
رییس کمیته مبارزه با زمین خواری کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی پس از این بازدید موافقت خود را با اجرای طرح های گردشگری و توسعه اکوتوریسم با رعایت ضوابط محیط زیستی در آشوراده اعلام نمود اما هرگونه ساخت و ساز و واگذاری عرصه و اعیان و انتقال مالکیت در جزیره را ممنوع و غیرقانونی دانست.
سید محمدحسین میرمحمدی پس از بازدید یک روزه از آشوراده در گفت و گو با خانه ملت گفت: افرادی که در دولت نهم بخشی از اراضی آشوراده را تملک کرده بودند با اقدام دستگاه های نظارتی خلع ید شده و مالکیت عرصه و اعیان این جزیره اینک در اختیار دولت جمهوری اسلامی ایران است.

هرگونه ساخت و ساخت در آشوراده ممنوع است
رییس کمیته مبارزه با زمین خواری کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون ویژه از جزیره آشوراده گفت: دولت معتقد است باید از ظرفیت های این جزیره برای توسعه گردشگری و توریسم استفاده کند و از سوی دیگر، گروه های محیط زیستی این دغدغه را دارند که با اجرای این طرح و آغاز ساخت و ساز جزیره، محیط زیست آن تهدید شود.
نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با بررسی صورت گرفته به این نتیجه رسیده ایم هیچ گونه ساخت و سازی در اراضی این جزیره نباید اتفاق بیفتد افزود: آشوراده در مجاورت منطقه حفاظت شده میانکاله است و مسایل محیط زیستی میانکاله نیز با آشوراده دارای پیوستگی و نزدیکی است و باید به دغدغه های محیط زیستی آن توجه شود.
هرگونه تغییر کاربری در آشوراده به صورت بسیار محدود و با رعایت کامل خطوط قرمز انجام می شود
وی با اشاره به اینکه محدودیت های بین الملی برای تغییر کاربری در مکان هایی مانند آشوراده وجود دارد توضیح داد: هرگونه تغییر کاربری در این جزیره به صورت بسیار محدود و با رعایت کامل خطوط قرمز و با هدف بهره برداری بهینه از این مکان انجام می شود اما به این جمع بندی رسیده ایم که هرگونه ساخت و ساز در آن ممنوع است.
موضوع واگذاری جزیره مطرح نیست
رئیس کمیته ویژه مبارزه با زمین خواری کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی به حساسیت های تشکل های مردم نهاد در مورد این جزیره اشاره کرد و گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته در گذشته و وجود سابقه نامطلوب در مورد آشوراده، تشکل های مردم نهاد نگران واگذار شدن آشوراده بودند در حالی که اساسا موضوع واگذاری مطرح نیست.
واگذاری عرصه و اعیان و انتقال مالکیت به دیگران در جزیره ممنوع است
میرمحمدی از توجه دولت به آشوراده و حفظ محیط زیست آن خبر داد و اظهار داشت: آشوراده دارای ویژگی های خاص و یا منحصربفردی نیست اما با توجه به اینکه در کنار منطقه حفاظت شده میانکاله قرار دارد این منطقه را می توان دارای ظرفیت های توریستی و گردشگری دانست که دستگاه های مسئول باید در مورد حفظ آن اقدامات لازم را انجام دهند.
وی اضافه کرد: برای آشوراده باید طرح های زیست محیطی با رعایت خطوط قرمز و بدون واگذاری عرصه و اعیان و انتقال مالکیت به دیگران و با هدف طبیعت گردی و گردشگری برای توسعه اکوتوریسم زیر نظر شورای عالی محیط زیست و تصویب دستگاه های ذیربط به انجام برسد.