مسئولان به تشکل‌های مردم‌نهاد محیط زیست توجه کنند

فرستنده:حسین محمودی

081912_PhotoA

نماینده تشکل‌های مردم‌نهاد حفاظت از محیط زیست در قزوین گفت: مسئولان استانی و کشوری باید به تشکل‌های مردم نهاد محیط زیست بیشتر توجه کنند.
خبرگزاری فارس: مسئولان به تشکل‌های مردم‌نهاد محیط زیست توجه کنند

محمود داوران در حاشیه نشست شب گذشته معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با روسای دانشگاه‌ها، نمایندگان موسسات مردم نهاد و نمایندگان HSE صنایع و ادارات که در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد، در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: با وجود تلاش‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته فاصله زیادی تا دستیابی به توسعه پایدار باقی مانده است.

وی افزود: براساس آمارها در دهه 80 سالانه یک متر از آب‌های زیرزمینی دچار افت شده و کاهش شدید آبهای پایین دست را در پی داشته و نیز بیلان منفی آب‌های زیرزمینی بالغ بر دو میلیارد متر مکعب از سال 1340 به بعد از خطرات زیست محیطی کشور است.

نماینده تشکل‌های مردم نهاد محیط زیست ادامه داد: پوشش گیاهی استان قزوین از نظر جنگلی غنی نیست و در سطح شهر نیز طی نیم قرن اخیر نیمی از این پوشش از دست رفته و همچنان این تخریب ادامه دارد.

داوران تصریح کرد: شهر قزوین به وسیله هزاران واحد تولیدی و صنعتی که البته برای اقتصاد و اشتغال مفید است، محاصره شده و عمده این آلودگی‌ها به سمت شهر می‌آید.

نماینده تشکل‌های مردم نهاد محیط زیست با بیان اینکه باید فکری به حال باغ‌های سنتی استان شود، عنوان کرد: سرانه فضای سبز استان کافی نیست و قزوین از این نظر کمبود دارد.

وی اضافه کرد: با وجود کارخانه سیمان آبیک، شیشه و امثال آن تعداد روزهای آلوده استان در حال افزایش است و گسترش روزافزون ترافیک و آلودگی ناشی از خودروها قزوین را دچار مشکل می‌کند.

نماینده تشکل‌های مردم نهاد محیط زیست عنوان کرد: مجموعه این مسائل جهاد استانی و ملی در دستگاه‌های مربوطه را برای حفاظت از محیط زیست می‌طلبد و به نظر می‌رسد استانداری و وزارت کشور باید به تشکل‌های مردم نهاد توجه بیشتری داشته باشد.

داوران تصریح کرد: استان قزوین دارای 12 تشکل مردم نهاد است اما در حوزه زیست محیطی مشکلات زیادی دارد و باید پیش از بروز مسائلی همچون مشکل زاینده رود و دریاچه ارومیه برای این مشکلات برنامه‌ریزی و اقدام شود.

نماینده تشکل‌های مردم نهاد محیط زیست با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در عرصه زیست محیطی بیان کرد: فاصله گیری از بداخلاقی زیست محیطی نیازمند آموزش در خانواده‌ها، صدا و سیما، آموزش و پرورش و دیگر نهادهای مرتبط با موضوع فرهنگ و محیط زیست است.

وی خاطرنشان کرد: باید معلمان مدارس آموزش‌های ضمن خدمت مربوط به حفاظت از محیط زیست را بگذرانند و در دانشگاه‌ها نیز می‌توان با برنامه ریزی در سطوح بالاتر نسبت به گسترش آموزش‌های زیست محیطی اقدام کرد.

در این نشست که سیدمحمد مجابی معاون پارلمانی سازمان حفاظت محیط زیست، مرتضی روزبه استاندار و معاونان وی، سید ابوالحسن نائینی سرپرست دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین، سیدسعید اسکویی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان و جمعی از مسئولان و فعالان عرصه محیط زیست استان نیز حضور داشتند، برخی از حاضران به بیان دیدگاه‌ها، نظرات، پیشنهادها و مسائل و مشکلات موجود در حوزه محیط زیست پرداختند.

ارائه مشاوره‌های علمی و کارشناسی به صنایع از سوی دستگاه‌های مرتبط، توجه بیش از پیش دولت به مباحث زیست محیطی و اهتمام ملی برای وضعیت دریاچه ارومیه بخشی از مباحث مطروحه از سوی حاضران در این نشست بود.