هنوز مطالعات برای نجات اورموگولو جمع بندی نشده است!!

فرستنده:مسعود عاقبت اندیش

معاون رئیس جمهوری در پاسخ به خبرنگار نصرنیوز گفت: این کاملا درست است که با 20 میلیارد نمی شود دریاچه را نجات داد، اما می شود برنامه ریزی کرد و شروع به حرکت کرد، گام های اولیه را برداشت تا برنامه نهایی احیای دریاچه ارومیه تصویب شود و اعتبارات به طور کامل برای اجرای طرح های نجات بخش دریاچه ارومیه تخصیص پیدا کند.
به گزارش نصرنیوز، دکتر معصومه ابتکار شب گذشته در نشستی مطبوعاتی در تبریز در رابطه با تخصیص تنها 20 میلیارد تومان اعتبار در بودجه سال 93 برای احیای دریاچه ارومیه گفت: حتما دستگاه های دیگر هم اعتباراتی برای دریاچه ارومیه دارند. ما در سازمان خودمان، علاوه بر بودجه مصوب، اعتباراتی برای طرح های نجات بخش پارک ملی دریاچه ارومیه پیش بینی کرده ایم و برنامه های مختلفی در دست اجرا داریم.
وی افزود: این گام اول است و باید برای احیای دریاچه ارومیه قدم به قدم حرکت کنیم و اعتبارات به تدریج تخصیص پیدا کند؛ این کاملا درست است که با 20 میلیارد نمی شود دریاچه را نجات داد، اما می شود برنامه ریزی کرد و شروع به حرکت کرد، گام های اولیه را برداشت تا برنامه نهایی احیای دریاچه ارومیه تصویب شود و اعتبارات به طور کامل برای اجرای طرح های نجات بخش دریاچه ارومیه تخصیص پیدا کند.


اقدامات عملی برای نجات ارومیه آغاز شده است
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در مورد اینکه چرا تا بحال اقدامی عملی و روشن برای نجات دریاچه ارومیه صورت نگرفته است، گفت: در این دولت اقدامات عملی مشخصی برای اجرای طرح های نجات بخشی صورت گرفته است. کارگروه نجات دریاچه ارومیه تشکیل شده است، تکمیل، سنتر ویکپارچه سازی مطالعات انجام یافته است، کارگروه نجات دریاچه 19 طرح عملیاتی مشخص کرده و به دستگاه های مربوط ابلاغ کرده است، مدیر ملی طرح نجات دریاچه ارومیه مشخص شده است و برنامه ریزی هایی را شروع کرده تا همه اقدامات و مطالعات را یکپارچه کند.
معصومه ابتکار در پاسخ به این سوال که چقدر و تا کی قرار است روی طرح های نجات دریاچه ارومیه مطالعه انجام گیرد، گفت: بین محققین درباره طرح های نجات بخش این دریاچه اختلاف هست و هنوز این مطالعات و نتایج تحقیقات جمع بندی نشده است تا مشخص شود کدام یک از طرح ها بهترین راه حل است و هر کس از زاویه دید خودش به این مسئله می نگرد.
وی افزود: جمع بندی این مطالعات باید در کارگروه نجات دریاچه ارومیه اتفاق بیافتد و دکتر کلانتری مدیر ملی طرح نجات دریاچه باید این جمع بندی را انجام دهد و بر اساس یک برنامه جامع و یکپارچه و هماهمگ کار را شروع کنیم.
اذعان به نقش مخرب جاده میانگذر در بروز وضعیت بحرانی کنونی دریاچه ارومیه
معاون رئیس جمهور از آخرین اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص بحران دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: به نظر من علاوه بر این ها، ما هم اکنون وظایفی داریم که باید آنها را پیش ببریم. مثلاً من خواستم ارزیابی مجددی از وضعیت جاده میانگذر پارک ملی دریاچه ارومیه صورت بگیرد که از ابتدا در ارزیابی زیست محیطی آن بحث های زیادی بود. در دوره گذشته مسئولیت بنده هیچگاه این طرح تایید نشد، اما در دوره بعدی این طرح با قید شرایطی تایید شد، ولی متاسفانه در هنگام اجرای طرح، شرایط مذکور رعایت نشده است.
ابتکار با اذعان به نقش مخرب جاده میانگذر در بروز وضعیت بحرانی کنونی دریاچه ارومیه گفت: الان خود جاده میانگذر یکی از عوامل تشدید شرایط بحرانی دریاچه ارومیه است، چون جریان طبیعی گردش آب را متوقف کرده است و خود این جزو دلایل تشدید خشکیدن دریاچه ارومیه بود.
حقابه دریاچه ارومیه باید تامین شود
رئیس سازمان محیط زیست بر تامین حقابه دریاچه ارومیه از محل حوزه آبریز و آب پشت سدها تاکید کرد و گفت: در مورد تامین حقابه مورد نیاز دریاچه ارومیه، رسماً با وزارت نیرو مکاتبه کرده ایم تا حقابه دریاچه را تامین کنند؛ خوشبختانه تالاب های اطراف دریاچه را احیا کرده ایم و این باعث ایجاد فرصت تنفسی برای حیات وحش زیست بوم شده است.
معصومه ابتکار با تاکید بر تغییر الگوی کشت در حوزه دریاچه ارومیه گفت: ما برای اجرای این مهم الگوی مشارکت مردمی در بخش کشاورزی را در نظر داریم. پیشنهاد جلب مشارکت مردمی از طریق سازمان های مردم نهاد مطرح است که روی این موضوع کار می کنیم و اعتقاد داریم سازمان های مردم نهاد مانند خانه کشاورز می توانند در این مورد پیشگام شوند.
از توان دانشمندان خارجی نیز بهره می گیریم
معاون رئیس جمهوری استفاده از توان علمی دانشمندان داخل و خارج از کشور را در احیای دریاچه ارومیه ضروری دانست و گفت: باید با بهره گیری از توان علمی و تجربه جهانی دریاچه ارومیه را نجات می دهیم.
وی ادامه داد: دولت از توان علمی دانشمندان دیگر کشور های دنیا از جمله آلمان، انگلیس و ژاپن استفاده کرده است و از پتانسیل های تمام صاحب نظران این عرصه به عنوان مشاور استفاده خواهد شد.
ابتکار خواستار ایجاد اتاق فکر های مردم نهاد در خصوص موضوع احیای دریاچه ارومیه شد و گفت: حضور و مشارکت مردم در بحث های زیست محیطی می تواند راهگشای بسیاری از موضوعات زیست محیطی بخصوص ارتقاء فرهنگ حفظ محیط زیست باشد.
ارزیابی زیست محیطی طرح انتقال آب ارس انجام نشده است
معاون رئیس جمهوری در خصوص انتقال آب از سایر حوزه ها گفت: این سازمان بدون ارزیابی های تخصصی زیست محیطی انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه را تایید نخواهد کرد و تا به امروز ارزیابی قابل قبولی در این خصوص انجام نشده است.
وی با اشاره آلودگی هوا در کلانشهر های کشور از جمله تبریز گفت: سیاست های غلط دولت گذشته در کیفیت سوخت عرضه شده بخشی از این مشکلات را دامن زده است؛ در مذاکرات و جلسات بسیاری که با وزارت نفت داشتیم، قرار شد استانداردهای لازم در تولید سوخت ارتقاء یابد و در مدت مشخص به سطح استاندارد یورو 4 برسد.
ابتکار به طرح موضوع ادغام سازمان منابع طبیعی و محیط زیست از سوی برخی نمایندگان مجلس نیز اشاره کرد و گفت: این طرح در ذات خود به دنبال تضعیف جایگاه سازمان حفاظت محیط زیست است و بدون شک اکثریت نمایندگان مجلس با این موضوع مخالفت خواهند داشت، ولی در هر صورت ما مطیع تصمیم مجلس هستیم.