۲ شکارچی غیرمجاز در خلخال دستگیر شدند

ایرنا

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست خلخال از دستگیری ۲ شکارچی غیرمجاز و متخلف در منطقه حفاظت شده آق داغ این شهرستان خبر داد. 2اردیبهشت

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین معصوم‌زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان خلخال در ۲ ماموریت جداگانه در منطقه حفاظت شده آق داغ موفق به دستگیری این ۲ شکارچی غیرمجاز و متخلف شدند.

وی گفت: از این شکارچیان یک قبضه اسلحه شکاری مجاز، لاشه ۶ قطعه کبک، سه قطعه کبک زنده و ۱۰عدد فشنگ ساچمه‌زنی کشف و ضبط شد.وی اظهار کرد: شکارچیان متخلف دستگیر شده با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی و رسیدگی تحویل مراجع قضایی شدند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست خلخال اضافه کرد: محیط‌بانان این شهرستان به طور شبانه‌روزی به صورت پیاده و خودرویی در زیستگاه‌های منطقه حفاظت شده آق داغ و مناطق آزاد مشغول گشت و کنترل بوده و با هر گونه تخلف زیست محیطی از جمله تخریب، تصرف، آلودگی، آتش‌سوزی و شکار غیرمجاز برخورد قانونی خواهند کرد.

معصوم‌زاده از مردم ، همیاران و دوستداران محیط زیست خواست در صورت مشاهده و یا اطلاع از هرگونه تخلفات زیست‌ محیطی مراتب را به اولین پاسگاه محیط‌بانی ، پاسگاه انتظامی و یا به سامانه ارتباط مردمی ۱۵۴۰ حفاظت محیط‌زیست استان گزارش کنند.

منطقه حفاظت شده آق‌ داغ خلخال در جنوب استان اردبیل به مساحت ۹۳ هزار هکتار در سال ۱۳۸۹ طی مصوبه ۳۲۲ شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور مصوب و ثبت رسمی شده است ، این منطقه به خاطر توپوگرافی و زیستگاه‌های خاص و بدلیل تنوع زیستی بالا مامن و محل زیست انواع حیوانات وحشی و حیات وحش است.

آق داغ خلخال زیستگاه گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری از جمله کل و بز کوهی، پلنگ ایرانی، سیاه گوش، کفتار، خرس قهوه‌ای، گرگ، گراز، انواع گربه وحشی و جنگلی، انواع سمور جنگلی، سنگی و آبی و پرندگانی مانند کبک، تیهو، عقاب طلایی، طرلان، سارگپه، لیل و انواع شاهین سانان است.در مجموع ۲۷ درصد مساحت استان اردبیل منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع است.