جمع‌آوری ۱۵ واحد آلاینده و غیرمجاز اسلامشهر در سال گذشته

خبرگزاری ایرنا

اسلامشهر – ایرنا – ۶۹۵ مورد پایش محیط زیستی واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی و جمع آوری ۱۵ واحد آلاینده و غیرمجاز از مهمترین عملکرد اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسلامشهر در سال ۱۴۰۲ بود. 2 فروردین

به گزارش ایرنا، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسلامشهر روز پنجشنبه در تشریح عملکرد اداره متبوعش در سال ۱۴۰۲ به خبرنگاران گفت: طی گشت و پایش های زیست محیطی، کارشناسان و ماموران اجرایی این اداره در سال ۱۴۰۲ از ۲۹۳ خروجی سیستم تصفیه خانه فاضلاب واحد تولیدی، صنعتی و خدماتی نمونه برداری شد.

حمیده خدنگی با اشاره به لزوم نظارت مستمر بر عملکرد محیط زیستی واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی اظهار داشت: در طول سال ۱۴۰۲ تعداد ۶۹۵ مورد پایش محیط زیستی از واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی صورت پذیرفت که این امر منجر به صدور ۳۷۷ مورد اخطاریه قانونی برای واحدهای آلاینده شد.

وی افزود: در همین راستا، برخی از این واحدهای پایش شده نیز به دلیل عدم رعایت الزامات زیست محیطی و تداوم آلودگی به مراجع قضایی معرفی و مسئولان واحدهای متخلف تحت پیگرد قضایی قرار گرفتند.
این مسئول با اشاره به اینکه همچنین طی این مدت سه واحد آلاینده به دلیل آلودگی شدید پلمب شدند، بیان داشت: همچنین ۱۵ واحد غیر مجاز نیز به دلیل ایجاد آلایندگی و عدم رعایت ضوابط محیط زیستی، پس از پیگیری کارشناسان اداره و اقدامات قضایی صورت گرفته جمع آوری و ۶۷ واحد جدید نیز شناسایی شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسلامشهر در ادامه با بیان اینکه در راستای اجرای ماده ۴۶ قانون توزیع عادلانه آب، کارشناسان این اداره در چندین مرتبه از رودخانه های فصلی شهرستان در ۲ بخش میکروبی و شیمیایی نمونه برداری انجام دادند، خاطرنشان کرد: نتایج این آزمایشات به مراجع ذیربط اعلام شد.

وی در خصوص پیگیری های حقوقی این اداره در سال ۱۴۰۲ گفت: بیش از ۵۴ مورد پیگیری حقوقی صورت پذیرفته که حاصل آن صدور ۱۳ رای دادگاه، هفت مورد اعلام جرم و پرداخت حدود ۴۰۴ میلیارد ریال جریمه نقدی توسط محکومان در حق صندوق دولت و جرایم محیط زیست است.

حمیده خدنگی در ادامه به بررسی شکایات مردمی و رسیدگی به مشکلات شهروندان در طی این مدت اشاره و خاطرنشان کرد: بیش از ۵۹ مورد شکایت به اداره حفاظت محیط زیست اسلامشهر در این مدت واصل شده که برخی از این شکایات به صورت حضوری و برخی نیز در سامانه ۱۵۴۰ به ثبت رسیده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه رسیدگی به مشکلات شهروندان و رفع معضلات محیط زیستی از وظایف ذاتی این اداره است، کارشناسان موظف هستند تا در اسرع وقت نسبت به بررسی شکایات و رفع مشکلات محیط زیستی شهروندان اقدام کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسلامشهر با بیان اینکه نظارت بر بارگیری صحیح و انتقال پسماندهای ویژه حاصل از فعالیت واحدهای تولیدی، خدماتی و صنعتی نیز توسط کارشناسان این اداره صورت می گیرد، افزود: بر اساس ماده ۷ قانون مدیریت پسماندها مصوب سال ۱۳۸۳، مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی و ویژه به عهده تولید کنندگان پسماند است و با توجه به راه اندازی سامانه جامع محیط زیست انسانی کشور، کلیه نقل و انتقالات پسماند به استناد ضوابط و روش های مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی و معدنی مصوب شورایعالی حفاظت محیط زیست، پس از ثبت در سامانه و بررسی میزان و نوع پسماندها با نظارت ادارات حفاظت محیط زیست مبداء و مقصد منتقل و در مراکز مجاز امحاء می شوند.

این مسئول اظهار داشت: در خصوص انتقال و امحاء پسماندهای ویژه در سال ۱۴۰۲ می توان به نظارت بر بارگیری بیش از ۱۵۶ تن پسماندهای ویژه، دارویی و شیمیایی واحدهای بیمارستانی و انبارهای نگهداری و پخش دارو و همچنین واحدهای صنعتی و تولیدی و خدماتی اشاره کرد.

خدنگی در تشریح دیگر اقدامات محیط زیست شهرستان اسلامشهر در سال ۱۴۰۲ با بیان اینکه اجرای ۱۱۰۰ نفر ساعت، آموزش محیط زیست در این شهرستان انجام شد، اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که در دستورکار محیط زیست شهرستان قرار داشته و بطور جدی پیگیری می شود، موضوع آموزش های عمومی و فرهنگ سازی محیط زیستی برای گروه های مختلف و اقشار جامعه است.
وی با بیان اینکه بحث فرهنگ بر اجرا دارای اولویت بوده و کار فرهنگی نیازمند تشویق مردم و انجام اقدامات تشویقی است، گفت: خوشبختانه با انجام برنامه های متنوع آموزشی و فرهنگی در حوزه محیط زیست با همکاری و تعامل دستگاه های اجرایی و مدیران شهری طی سال ۱۴۰۲ توانستیم گامهای موثری در راستای اشاعه وترویج فرهنگ محیط زیستی برداریم.

این مسئول ضمن اشاره به افتتاح سه خانه محیط زیست شهرستان اسلامشهر، یادآور شد: راه اندازی و گسترش خانه های محیط زیست در راستای تحقق شعار محیط زیست مردم پایه، هوشمند و فناورانه، با هدف ایجاد فضایی فرهنگی و پرنشاط و فراهم آوردن زمینه حضور داوطلبانه و موثر مردم در عرصه حفظ محیط زیست با تعامل و همکاری دستگاه های مربوطه از اهم برنامه های اجرایی این اداره در سال ۱۴۰۳ خواهد بود.

شهرستان اسلامشهر با ۶۰۰ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی پایتخت واقع شده است.